Als je voor jezelf begint moet je veel regelen en beslissen. Een van de vraagstukken waar je dan voor staat is het kiezen van een passende bedrijfsnaam. Dat is niet altijd even eenvoudig, want los van de creatieve en marketingwensen die je mogelijk hebt, heb je ook met regels te maken.
Restaurant beginnen? Het concept telt!
Een succesvol restaurant of andere vorm van horeca begint met een doordacht horecaconcept. Daarmee kun je je onderscheiden en een specifiek publiek trekken dat helemaal fan wordt van jouw keuken. Maar hoe kies je dan een horecaconcept dat bij jouw horecawensen past? Dat aansluit bij de doelgroep die je voor ogen hebt? En hoe vul je jouw concept in? [Lees verder]
5 tips om als ondernemer in balans te blijven
Als ondernemer kan het knap lastig zijn om alle ballen van je bedrijf in de lucht te houden. Er wordt veel van je gevraagd en er wordt van alle kanten aan je getrokken. En zeker als zzp’er moet je van alle markten thuis zijn (denk je) en ben je misschien geneigd om veel zelf te willen doen. Stress en lange dagen liggen dan op de loer. Gaandeweg kun je je zelfs gaan afvragen of je nog wel zo gelukkig bent met je eigen zaak…
Vaak is het dan aan te raden om eens te gaan praten met een coach voor ondernemers. Die weet waar je als ondernemer mee te maken hebt en is objectief. Zo’n blik van buitenaf kan heel verhelderend zijn en je helpen om bepaalde valkuilen in beeld te krijgen.
In balans als ondernemer
Weet in ieder geval dat je niet alleen staat als worstelt met het ondernemersbestaan. Een van de kenmerken van succesvolle ondernemers is dat ze vol passie zitten en altijd open staan voor iets nieuws. Bovendien zijn ze bereid om hard te werken. Op zich goede eigenschappen, maar het kunnen ook valkuilen blijken waardoor je lange dagen maakt en gestrest kunt raken. Gelukkig bedenken ondernemers dan ook praktische en creatieve oplossingen om die drukte het hoofd te bieden. Een rondvraag onder ondernemers zorgde voor 5 gouden tips die je helpen om in balans te blijven.
1. Stel prioriteiten en plan slim
Begin met het stellen van duidelijke prioriteiten voor zowel je werk als je privéleven. Als je weet wat voor jou echt belangrijk is, kun je gemakkelijker de belangrijkste taken en doelen in kaart brengen die je echt wilt realiseren. Bedenk wat je zakelijke doelen zijn, maar besteed net zoveel aandacht aan je persoonlijke doelen. Kijk vervolgens wat dat betekent voor je werkdag, week en maand. Een ondernemer vertelde dat hij voor het begin van een nieuw jaar bedenkt wat zijn kernwoord voor dat jaar is. Vorig jaar was dat ‘nieuwsgierigheid’ en dit jaar is dat ‘teruggeven’. Met zo’n woord als leidraad kan hij gemakkelijker bepalen wat hij belangrijk vindt en aandacht geeft (en wat niet).
2. Leer nee te zeggen
Als drukke ondernemer word je vaak geconfronteerd met talloze verzoeken en kansen. Dat kan overweldigend zijn. Het is dus essentieel om ‘nee’ te zeggen tegen de dingen die niet bijdragen aan jouw doelen of welzijn. Prioriteiten stellen betekent ook keuzes maken en jezelf beschermen tegen overbelasting. Wees selectief met je tijd en energie, en geef voorrang aan wat er echt toe doet.
Zeg vooral nee tegen klanten die energiezuigers zijn. Bijvoorbeeld klanten die een onevenredige claim op je leggen of die een manier van samenwerken of communiceren hebben, die niet bij jou past. Zorg dat je dit type klant niet binnenlaat; niet in je zaak en niet in je hoofd.
3. Creëer duidelijke grenzen en communiceer ze
Het is verleidelijk om continu bereikbaar te zijn en ook buiten werktijden te werken. Maar het gebrek aan duidelijke grenzen kan je behoorlijk opbreken. Voor je het weet ben je veel te veel aan het werk en is je tijd gevuld met zaken die eigenlijk niet (zelf) wilde doen. Maak afspraken met jezelf maar ook met anderen over je inzetbaarheid en je werktijden. Communiceer deze duidelijk. Kies er bijvoorbeeld voor om je zakelijke telefoon uit te zetten op bepaalde tijden of vermijd het lezen van werkgerelateerde e-mails buiten werktijd. Een ondernemer vertelde dat ze op zaterdag nooit een laptop aanzet en ook haar telefoon die dag zoveel mogelijk vermijdt.
4. Delegeer en automatiseer
Als ondernemer ben je gewend om veel taken zelf uit te voeren. Maar door te delegeren en bepaalde processen te automatiseren kun je kostbare tijd vrijmaken. Overweeg om taken bij anderen te beleggen (intern of extern) en oriënteer je op de vele tools en technologieën die saaie, repetitieve taken van je overnemen of vereenvoudigen.
5. Zorg voor jezelf
Het klinkt misschien flauw en betuttelend, maar zet je eigen welzijn op de eerste plaats. Dat begint bij een fit lijf. Zorg voor voldoende slaap, eet gezond, beweeg regelmatig en neem de tijd om te ontspannen. Wanneer je goed voor jezelf zorgt, zul je energieker en veerkrachtiger zijn en krijg je betere ideeën. De tijd die je stopt in gezond blijven verdien je dubbel en dwars terug. In je bedrijf én in je leven.
Een coach voor ondernemers
Als bovenstaande tips je bekend voorkomen omdat je ze al eens geprobeerd hebt, maar toch tegen barrières aanloopt? Aarzel dan niet om externe hulp in te schakelen. Een coach voor ondernemers snapt wat er speelt en kan je helpen bij het identificeren van specifieke obstakels. Maar ook bij het stellen en behalen van persoonlijke en zakelijke doelen en het ontwikkelen van strategieën om de gewenste balans als ondernemer te bereiken.
SEO voor ondernemers. Zelf doen of uitbesteden?
Als startende of gevorderde ondernemer kun je eigenlijk niet om SEO ofwel vindbaarheid in zoekmachines heen. Maar veel ondernemers denken dat SEO lastig is, om een heel lange adem of om een groot budget vraagt. Gelukkig is dat niet zo. In dit artikel lees je hoe je als ondernemer optimaal inzet op SEO. Door sommige zaken zelf te doen en door andere zaken uit te besteden.
Belangrijke SEO-taken
Als je jouw website of bepaalde pagina’s op die website goed vindbaar wilt maken, dan zijn een paar zaken belangrijk:
- Maak aan zoekmachines duidelijk waar de pagina over gaat
Dat doe je met zogenaamde on-page SEO. - Laat zoekmachines zien dat je betrouwbaar bent en waarde biedt
Inkomende links van relevante websites zijn voor zoekmachines een belangrijk signaal dat dit het geval is. - Werk aan de autoriteit van je website
Met echt goede en betrouwbare content, met een goede sitestructuur en met inkomende links - Zorg dat je website snel is en technisch in orde is
Je website moet snel laden en prettig in gebruik zijn, zeker op de mobiele versie. - Bedien je doelgroep goed
Je moet weten waar je doelgroep naar zoekt en met welke intentie ze dat doen.
SEO acties om zelf te doen
Veel SEO acties kun je goed zelf doen. Als je bijvoorbeeld een nieuwe pagina aan je site toevoegt, dan is het vrij simpel om die zo in te richten dat duidelijk is waar de pagina over gaat. Daar zijn allerlei handige stappenplannetjes voor.
Als site-eigenaar heb je bovendien zelf de regie over de kwaliteit van de inhoud van je website. Dat geldt voor je verkooppagina’s, maar zeker ook voor blogartikelen. Zorg allereerst dat jij het beste, meest complete antwoord geeft op zoekvragen die voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Wat zij belangrijk vinden ontdek je bijvoorbeeld via zoekwoordonderzoek. Zo’n onderzoek kun je uitbesteden maar je kunt het ook zelf doen. Kies je daarvoor, let dan altijd goed op de intentie achter een zoekvraag en kijk niet alleen naar volumes. Natuurlijk is het leuk als veel mensen de weg naar je site weten te vinden en daar antwoord op hun vraag krijgen, maar wat heb jij daaraan? Zorg daarom dat je niet alleen inspeelt op informatieve vragen, maar ook op vragen van mensen met een koopintentie.
Iets anders dat je goed zelf kunt doen is je sitestructuur. Richt die in met een duidelijke navigatie, maar heb je een blog op je site zorg dan ook voor overzichtelijke (onderwerp)categorieën en eventueel tags. Voorkom vooral wildgroei en zorg dat de onderwerpcategorieën duidelijk en veelzeggend zijn.
Taken om uit te besteden aan een SEO-bureau
Een veelzijdig SEO marketing bureau kan je veel werk uit handen nemen. Kreeg je het hiervoor bijvoorbeeld toch wat warm als je denkt aan een zoekwoordonderzoek of aan een sitestructuur, dan kan een SEO-bureau je dit heel goed uit handen nemen en adviseren. Wat ze vaak ook doen is zorgen dat je website voldoende snel blijft, al kun je dit ook bij je sitebouwer beleggen. En ten slotte kunnen ze je website aan inkomende links helpen. Ze hebben meestal toegang tot websites en netwerken die daarin helpen en zorgen dat verschillende websites geleidelijk aan naar jouw website gaan linken. Dat zorgt als het goed is voor extra bezoekers, maar het vergroot vooral de autoriteit van je website. En dat is een belangrijke factor bij goede vindbaarheid in zoekmachines.
Maak je eigen afweging
Sommige SEO acties kun je dus heel goed zelf doen. Zorg dan wel dat je een goede SEO plugin gebruikt, zoals Yoast. Maar daarnaast is het vaak handig om een aantal zaken uit te besteden. Ga met een aantal SEO marketing bureaus in gesprek en kijk wat ze bieden tegen welke prijs. Of vraag rond bij collega-ondernemers om te zien wie er goede ervaringen hebben met SEO marketing bureaus.
Meer lezen over marketing?
- Online marketing voor starters
- 10 kenmerken van een goede website
Vermijd deze 2 valkuilen bij het runnen van een webwinkel
Het is fantastisch om een eigen webwinkel te hebben en op de meest onverwachte momenten orders binnen te krijgen. Maar het starten en runnen van een webwinkel vraagt ook het nodige van je. Naast een mooi assortiment, pakkende marketing en promotie en een vriendelijke klantenservice natuurlijk, moet je ook de wat meer technische zaken op orde hebben. En die kunnen voor aardig wat hoofdbrekens zorgen.
2 valkuilen bij het runnen van een webwinkel
Twee belangrijke valkuilen bij het starten en runnen van een webwinkel die je vooraf niet altijd in beeld hebt, zijn de zogenaamde fulfilment en de automatisering van je bedrijfsprocessen. Bij fulfilment werk je met een externe partij die de binnenkomende orders voor je afhandelt. Je bent dan niet of maar gedeeltelijk zelf verantwoordelijk voor het opslaan, verpakken en verzenden van producten.
Het automatiseren van bedrijfsprocessen zorgt er niet alleen voor dat alles in je winkel soepel loopt, maar ook dat je hoofd en handen vrij hebt voor groei en verbetering.
Goede fulfilment van je webwinkel
Zeker als beginnende webwinkelier ben je vaak geneigd om zoveel mogelijk zelf te doen en dat kun je soms lang volhouden. Maar bedenk je eens wat je kunt doen met de tijd die je nu kwijt bent aan het afhandelen van bestellingen. Kun je die niet beter benutten zodat je sneller kunt groeien?
En met goede fulfilment profiteer je als webwinkel van meer voordelen, bijvoorbeeld:
- Het is betrouwbaar en efficiënt
Alles is geregeld om bestellingen snel en goed bij je klant te krijgen en vaak kun je direct zien hoe je voorraad erbij staat. - Kostenbesparing
Een fulfilmentbedrijf kan producten meestal efficiënter opslaan en verzenden dan een individuele webwinkel. Dit kan leiden tot lagere kosten voor de webwinkel. - Verhoogde klanttevredenheid
Fulfilmentbedrijven kunnen vaak flexibeler, sneller en nauwkeuriger leveren dan een gemiddelde webwinkel wat de klanttevredenheid verhoogt. - Schaalbaarheid
Als je webwinkel groeit, groeit een fulfilmentbedrijven gemakkelijk met je mee. - Internationale verzending
Bestellingen uit het buitenland zijn meestal geen enkel probleem en worden snel en zorgvuldig afgehandeld.
Spreken die logistieke voordelen je aan én wil je extra tijd vrijmaken voor de groei van je webwinkel, dan is fulfilment uitbesteden het overwegen waard.
Automatiseer je bedrijfsprocessen
Als webshopeigenaar ben jij de drijvende kracht achter je webwinkel en heb je waarschijnlijk een afwisselende werkdag waarbij je zelf bepaalt hoe die dag eruit ziet. Dat is natuurlijk fantastisch, maar dat maakt je wel kwetsbaar. Want wat als je een tijdje uitvalt, door ziekte of familieomstandigheden? En hoe maak je tijd vrij om te groeien en te vernieuwen met je webshop, zodat je altijd kunt inspelen op nieuwe trends? Bovendien heeft elk bedrijf te maken met handelingen die steeds terugkeren en die na een tijdje toch minder aantrekkelijk worden om te doen.
De oplossing is om bepaalde systemen en processen in je webwinkel te automatiseren. Met goede fulfilment maak je daarmee al een begin, maar er zijn meer zaken die je zou kunnen automatiseren. Denk dan aan:
- Het verwerken van betalingen en facturen in je boekhouding
Gemakkelijk én je bent altijd exact op de hoogte van je omzet. Daar bestaan allerlei systemen voor zoals Moneybird of e-Boekhouden.nl - Marketingacties
Automatiseer goede follow-up mails, upsell acties en e-mailcampagnes voor bestaande en nieuwe klanten. Die kunnen je omzet een flinke boost geven. - Klantenservice
Met een goede chatbot geef je veel mensen geautomatiseerd antwoord op veelgestelde vragen. Specifieke, individuele vragen kun je wel persoonlijk beantwoorden, maar ook die kun je strakker organiseren met een ticketsysteem.
Tijd voor strategie, marketing en innovatie
Met goede fulfilment en aandacht voor het automatiseren van bedrijfsprocessen spaar je veel tijd uit en gebeuren deze zaken vaak beter en efficiënter. Dat zorgt voor meer tevreden klanten en meer omzet. Bovendien geeft het je de kans om na te denken over alle stappen die je kunt zetten om te groeien met je webwinkel. Je hebt tijd voor marketing, voor een langetermijnstrategie en voor het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Daarmee ziet de toekomst van je webwinkel er direct een stuk rooskleuriger uit.
Meer over het runnen van een webwinkel
- Juan Ettema vertelt hoe hij van manandshaving.nl een succes maakte
- Een businessplan opstellen in 13 stappen
Passief inkomen: afwegingen, tips en voorbeelden
Er wordt soms ronkend gesproken over passief inkomen en de mooiste verhalen doen de ronde. Je kunt er goud geld mee verdienen en je hoeft er niet keihard voor te werken. Maar kloppen die verhalen wel? Het antwoord op die vraag is genuanceerd. Passief inkomen is een interessante inkomstenbron als je goed naar je eigen mogelijkheden en wensen kijkt én als je weet wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende vormen van passief inkomen. Die zetten we hier voor je op een rij.
[Lees verder]Autorijden als ZZP’er, wat zijn je keuzes?
Of je nu net start als ZZP’er of al jaren bezig bent, de vraag hoe je het voordeligst auto rijdt voor je werk zal vast een keer opkomen. Bijtelling, aftrekposten en lease versus aanschaf zijn elementen waar je zeker eens naar moet kijken als je autorijdt voor de zaak. Hoe zit dat voor een ZZP’er?
Checklist voor jezelf beginnen
Ben je nu in loondienst en overweeg je om voor jezelf te beginnen, dan word je waarschijnlijk geplaagd door allerlei onzekerheden. Om orde in de chaos te helpen scheppen, kun je onderstaande checklist gebruiken. Je kunt het artikel lezen en de ruim 20 genoemde aandachtspunten scannen op tips waar je mee aan de slag wilt gaan. En als je wilt kun je daar het ‘scoreformulier’ bij downloaden om aantekeningen op te maken of je eigen situatie in kaart te brengen.
[Lees verder]