Wie werkt aan een manuscript, doet er goed aan om voor het echte schrijven begint een weloverwogen keuze te maken in het genre van je boek. Daar zijn verschillende redenen voor. Die lees je hier.
1. Duidelijkheid voor jezelf
Je weet binnen welke lijnen je plot zich gaat begeven en kunt je tevens aan de geschreven en ongeschreven wetten van een bepaald boek genre houden. Zo maak je geen ‘fouten’ en kun je tijdens het schrijven je koers gemakkelijker aanhouden. Wil je bijvoorbeeld een thriller maken, lees dan dit artikel over de ingrediënten van een thriller of whodunit
2. Rekening houden met trends
Bepaalde genres zijn op dit moment enorm populair. Er verschijnen veel boeken over familiegeschiedenissen, veel psychologische thrillers (van vrouwelijke auteurs), romans die zich in een zwaar gelovig milieu afspelen en ook het aantal boeken over de werking van het brein zijn niet op één hand te tellen. Het voordeel van deze trends is dat je boek een duidelijke plek krijgt: duidelijk in de ogen van de lezer, de recensent en de boekhandel. En het is bewezen dat er belangstelling is voor boeken uit dit genre, waardoor een boek eerder als kansrijk aangemerkt kan worden door een uitgever. Maar deze trends hebben ook een keerzijde en dat is dat er ook teveel boeken over een onderwerp kunnen verschijnen.
3. Uit concurrentie overwegingen
Omdat elk boek ook een duidelijke eigen plek moet kunnen veroveren, is het goed om binnen de trends ook de concurrentiepositie van jezelf en van je boek in de gaten te houden. Is er wel ruimte voor weer een psychologische thriller of het zoveelste breinboek? Maak je het jezelf niet ontzettend moeilijk door met Saskia Noort te willen concurreren?
Kies je voor een bepaald boek genre, kies dan vooral voor een genre waar nog ruimte is voor een auteur of waarvan je weet dat jij een geheel eigen inbreng kunt bieden. Dan lift je mee op een trend, maar verdwijn je niet naar de achtergrond doordat bepaalde bestsellers of gevestigde namen alle aandacht opeisen.
4. De doorsnee boekkoper speelt op safe
Door de enorme aantallen nieuwe boektitels die elk jaar verschijnen, is het voor consumenten noodzakelijk dat zij snappen wat een boek hen gaat brengen. Of ze het nu zelf gaan lezen of cadeau willen geven. Is het een voor de vuist weglezende thriller? Een psychologische roman? Een non- fictiewerk over een specifiek onderwerp? Een autobiografisch verhaal? Fantasy? Poëzie?
Kopers van boeken zijn geneigd om op veilig te gaan als ze een boek kopen. Daarom verkoopt een boek dat op een bestsellerlijst staat ook extra goed: het komt in een vicieuze cirkel waarbij lezers er vanuit gaan dat het wel goed zal zijn omdat het in een bestsellerlijst staat. Waardoor het ook in die lijst blijft of nog verder stijgt, enzovoort enzovoort. Als een lezer snapt in welk genre een bepaald onbekend boek thuishoort, zal hij het eerder ter hand nemen.
5. Boekhandels en uitgevers mijden risico’s
Vanwege bovenstaande redenen, spelen ook uitgevers op safe. Stuur een uitgever een manuscript over een familiegeschiedenis op en deze zal zich toch op het achterhoofd krabben. Het genre is dan wel populair, maar biedt dit manuscript iets nieuws qua thema, invalshoek of verhaal? Want de uitgever moet een investeringsafweging maken en kunnen beredeneren of een bepaalde investering is terug te verdienen.
Boekhandels denken langs dezelfde lijnen. Een boekhandel moet een boek kunnen categoriseren. De meeste boekwinkels zijn immers ingedeeld naar genre. En ook een boekhandel maakt een inkoopafweging: als ik van dit boek een stapeltje neerleg, verkoopt het dan wel? Snapt mijn koper wat dit boek hem biedt?
Een nieuw boekgenre? Werkt dat?
Ja en nee. Hiervoor las je al enkele redenen waarom een nieuw genre of een mengvorm van genres het moeilijk krijgt. Als een uitgever denkt dat de lezer en boekhandel een boek niet zullen ‘snappen’, dan zal hij niet snel geneigd zijn om in een mengvorm te investeren. Maar: als een boek briljant geschreven is, origineel is qua thema en uitwerking, dan zijn er wellicht toch perspectieven. Zeker als het boek wel verwant is aan een bepaald genre of meeloopt in een trend. Maar benader je een uitgever met een voorstel dat niet direct is thuis te brengen in een bepaald genre, denk dan wel na over de verkoopargumenten voor je boek. En verwerk die in je brief en geef een duidelijke uitleg in je synopsis.