Het is fantastisch om een eigen webwinkel te hebben en op de meest onverwachte momenten orders binnen te krijgen. Maar het starten en runnen van een webwinkel vraagt ook het nodige van je. Naast een mooi assortiment, pakkende marketing en promotie en een vriendelijke klantenservice natuurlijk, moet je ook de wat meer technische zaken op orde hebben. En die kunnen voor aardig wat hoofdbrekens zorgen.
2 valkuilen bij het runnen van een webwinkel
Twee belangrijke valkuilen bij het starten en runnen van een webwinkel die je vooraf niet altijd in beeld hebt, zijn de zogenaamde fulfilment en de automatisering van je bedrijfsprocessen. Bij fulfilment werk je met een externe partij die de binnenkomende orders voor je afhandelt. Je bent dan niet of maar gedeeltelijk zelf verantwoordelijk voor het opslaan, verpakken en verzenden van producten.
Het automatiseren van bedrijfsprocessen zorgt er niet alleen voor dat alles in je winkel soepel loopt, maar ook dat je hoofd en handen vrij hebt voor groei en verbetering.
Goede fulfilment van je webwinkel
Zeker als beginnende webwinkelier ben je vaak geneigd om zoveel mogelijk zelf te doen en dat kun je soms lang volhouden. Maar bedenk je eens wat je kunt doen met de tijd die je nu kwijt bent aan het afhandelen van bestellingen. Kun je die niet beter benutten zodat je sneller kunt groeien?
En met goede fulfilment profiteer je als webwinkel van meer voordelen, bijvoorbeeld:
- Het is betrouwbaar en efficiënt
Alles is geregeld om bestellingen snel en goed bij je klant te krijgen en vaak kun je direct zien hoe je voorraad erbij staat. - Kostenbesparing
Een fulfilmentbedrijf kan producten meestal efficiënter opslaan en verzenden dan een individuele webwinkel. Dit kan leiden tot lagere kosten voor de webwinkel. - Verhoogde klanttevredenheid
Fulfilmentbedrijven kunnen vaak flexibeler, sneller en nauwkeuriger leveren dan een gemiddelde webwinkel wat de klanttevredenheid verhoogt. - Schaalbaarheid
Als je webwinkel groeit, groeit een fulfilmentbedrijven gemakkelijk met je mee. - Internationale verzending
Bestellingen uit het buitenland zijn meestal geen enkel probleem en worden snel en zorgvuldig afgehandeld.
Spreken die logistieke voordelen je aan én wil je extra tijd vrijmaken voor de groei van je webwinkel, dan is fulfilment uitbesteden het overwegen waard.
Automatiseer je bedrijfsprocessen
Als webshopeigenaar ben jij de drijvende kracht achter je webwinkel en heb je waarschijnlijk een afwisselende werkdag waarbij je zelf bepaalt hoe die dag eruit ziet. Dat is natuurlijk fantastisch, maar dat maakt je wel kwetsbaar. Want wat als je een tijdje uitvalt, door ziekte of familieomstandigheden? En hoe maak je tijd vrij om te groeien en te vernieuwen met je webshop, zodat je altijd kunt inspelen op nieuwe trends? Bovendien heeft elk bedrijf te maken met handelingen die steeds terugkeren en die na een tijdje toch minder aantrekkelijk worden om te doen.
De oplossing is om bepaalde systemen en processen in je webwinkel te automatiseren. Met goede fulfilment maak je daarmee al een begin, maar er zijn meer zaken die je zou kunnen automatiseren. Denk dan aan:
- Het verwerken van betalingen en facturen in je boekhouding
Gemakkelijk én je bent altijd exact op de hoogte van je omzet. Daar bestaan allerlei systemen voor zoals Moneybird of e-Boekhouden.nl - Marketingacties
Automatiseer goede follow-up mails, upsell acties en e-mailcampagnes voor bestaande en nieuwe klanten. Die kunnen je omzet een flinke boost geven. - Klantenservice
Met een goede chatbot geef je veel mensen geautomatiseerd antwoord op veelgestelde vragen. Specifieke, individuele vragen kun je wel persoonlijk beantwoorden, maar ook die kun je strakker organiseren met een ticketsysteem.
Tijd voor strategie, marketing en innovatie
Met goede fulfilment en aandacht voor het automatiseren van bedrijfsprocessen spaar je veel tijd uit en gebeuren deze zaken vaak beter en efficiënter. Dat zorgt voor meer tevreden klanten en meer omzet. Bovendien geeft het je de kans om na te denken over alle stappen die je kunt zetten om te groeien met je webwinkel. Je hebt tijd voor marketing, voor een langetermijnstrategie en voor het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Daarmee ziet de toekomst van je webwinkel er direct een stuk rooskleuriger uit.
Meer over het runnen van een webwinkel
- Juan Ettema vertelt hoe hij van manandshaving.nl een succes maakte
- Een businessplan opstellen in 13 stappen