Juan Ettema is een bevlogen ondernemer die zijn droom waarmaakte: hij startte een webwinkel met exclusieve scheerproducten voor heren. Maar hoe kom je tot zo´n idee en hoe realiseer je dat?
Wie manandshaving.nl bezoekt, vindt daar een bijzonder assortiment aan merken en producten waar goed over nagedacht is. Niet alleen de kwaliteit van de producten, ook de manier van aanbieden en de klantenservice zijn alles behalve doorsnee.
Gevraagd naar de achtergrond van zijn bedrijf, steekt Juan direct enthousiast van wal: “Ik wist al langer dat ik voor mezelf wilde beginnen. Officieel was ik al ondernemer, omdat ik als freelancer werkte. Maar ik wilde meer. Ik had al diverse mogelijkheden overwogen toen ik een persoonlijk ‘aha-moment’ had. Bij mijn herenkapper kwam ik namelijk in contact met het Italiaanse scheermerk Proraso en toen ik dat uitprobeerde was ik oprecht verrast. De kwaliteit was echt zoveel beter dan de standaardmerken die ik tot dan toe van de doorsnee drogist kende. Jammer alleen dat het merk in Nederland zo weinig bekend en verkrijgbaar was. Dat zette me aan tot een speurtocht naar andere kwaliteitsmerken op het gebied van scheren en naar de verkoopkanalen die er al waren. Er bleken wel een paar webwinkels te zijn, die verschillende scheerproducten verkochten, maar die boden over het algemeen niet de echte kwaliteitproducten, hadden maar een beperkt assortiment of waren niet heel koopvriendelijk. Daarmee leek ik het spreekwoordelijke gat in de markt gevonden te hebben en ben ik gaan uitzoeken hoe ik mijn eigen webwinkel kon starten.”
Hoe pakte je het bouwen van je webwinkel precies aan?
De totstandkoming van de webwinkel is heel gestructureerd verlopen. Ik heb me eerst heel goed verdiept in het aanbod in Nederland en het buitenland en gekeken welke internationale merken ik in Nederland zou kunnen verkopen. Daarna heb ik een marketingplan geschreven, waarin ik heb uitgewerkt hoe ik de webwinkel en de producten in de markt zou zetten. Mannen zijn echte online shoppers, maar hebben andere behoeften dan vrouwen. Voor hen is huidverzorging no-nonsense en puur functioneel. En elke man moet scheren, dus scheren is een veilige en functionele kapstok om goede producten te verkopen. Ook op het gebied van huidverzorging. Verder bleek dat de markt voor herenhuidverzorging veel harder groeit dan de huidverzorgingmarkt voor vrouwen. Dat waren allemaal praktische uitgangspunten voor de winkel. Na de marketing ben ik aan de slag gegaan met het uiterlijk en de navigatie van de webwinkel. Het is opzettelijk een mannelijke omgeving geworden en alles op de site faciliteert een keuze aan de hand van functionele criteria. Zo beloven we nergens ‘een zachte huid’, maar wel ‘een glad scheerresultaat’. Alle functionele wensen en eisen hebben we uiteindelijk vertaald naar een opzet, applicaties en design wat uitmondde in een ontwerp. Dat ontwerp heb ik laten bouwen”.
En het bouwen van de webwinkel, ging dat volgens plan?
Absoluut niet. Ik heb in eerste instantie 5 à 6 bouwers benaderd. Maar de eerste bouwer die ik selecteerde, verkeek zich op de complexiteit van de applicaties en de eisen die ik stelde. Hij haalde steeds de deadline niet en moest uiteindelijk toegeven dat de bouw van deze winkel hem boven de pet ging. Daarna heb ik gekozen voor een bureau dat de webwinkel wel zo kon maken als ik wilde. Maar ook daar moest ik er continu bovenop zitten. Al met al ontstond de nodige vertraging bij het opleveren van de site”.
Over vertraging gesproken: hoe lang nam de realisatie van de webwinkel uiteindelijk in beslag?
Het idee voor deze webwinkel kreeg ik in de zomer van 2008 en het najaar van 2008 heb ik benut om het concept volledig uit te werken. In januari 2009 heb ik een selectie gemaakt uit de webwinkelpakketten die er in omloop zijn, waarbij ik in eerste instantie de verkeerde keus maakte. In april zijn we vervolgens met een ander pakket aan de slag gegaan en in mei is het tweede bureau echt gaan bouwen. De webwinkel is uiteindelijk begin augustus 2009 opgeleverd en na de start ben ik verder gegaan met het uitbreiden van het assortiment en het blijven verbeteren van de winkel.”
Als je een droom in daden om wilt zetten, moet je op diverse momenten durf hebben. Wat waren die momenten voor jou?
Juan lacht als hij zegt: “Als je een doorbraak wilt forceren, moet je soms een rigoureuze stap zetten. In mijn geval betekende het dat ik voorlopig afscheid moest nemen van een andere passie, namelijk zeilen. Want ik koos er voor om mijn webwinkel uit eigen middelen te financieren. Het geld dat ik had was helaas niet genoeg en dus heb ik onze zeilboot verkocht. Met die verkoop had ik wel voldoende middelen en kon ik de stap ook echt zetten. Zoiets is wel spannend en voelt echt als een point-of-no-return. Maar je gaat er tenslotte voor of niet!”
Lees ook het artikel waarin Juan Ettema laat zien hoe je een optimale klantenservice opzet en zijn tips voor het runnen van een webwinkel