Als je een bedrijf start krijg je te maken met opstartkosten en waarschijnlijk wil je die laag houden. Toch ontkom je er bijna niet aan om bepaalde spullen aan te schaffen. Wat heb je dan echt nodig en hoe houd je de starterskosten binnen de perken?
Wat is echt onmisbaar voor een starter?
Geen twee situaties zijn hetzelfde en wat je echt nodig hebt hangt af van de branche waarin je werkt en wat je precies gaat doen. Maar het is wel mogelijk om een aantal materiele zaken te benoemen die veel startende ondernemers nodig hebben en die ook met behoorlijke kosten gepaard kunnen gaan. Denk aan:
- Een laptop of pc & software
- Een smartphone
- Representatie
- Een website
Een laptop of pc
Open deur of niet: bijna niemand kan zonder een goede computer, zeker een ondernemer niet. Behalve Office-software is je pc onmisbaar voor de boekhouding, het bewaren van alle documenten die met je bedrijfsvoering te maken hebben (verplichte bewaartermijn van 7 jaar) en het doen van aangiftes bij de Belastingdienst. In theorie kun je dat allemaal ook op een smartphone en cloud (software) doen, maar dat is zelden handig. Vanwege de draagbaarheid en de flexibiliteit die dat brengt, kiezen veel ondernemers dus voor een laptop.
Kosten laptop
Voor een paar honderd euro heb je een laptop die het meeste voor je kan doen en die gemakkelijk mee te nemen is. Voor dat bedrag heb je helaas geen MacBook en dat is even slikken als je een Apple fan bent, maar als je op de kosten wilt letten bij je start dan moet je die voorlopig nog even laten wachten.
Een smartphone
Met alle apps die er zijn om een bedrijf beter en gemakkelijker te runnen, is een smartphone onmisbaar. In theorie kun je uit de voeten met een simpel telefoontje waarop je gebeld kunt worden, maar dan loop je veel functies en gebruiksgemak mis. Een smartphone dus. Maar dat hoeft echt geen dure te zijn. Sterker nog: je kunt vaak prima uit de voeten met een wat ouder model of met een gereviseerd toestel.
Hier heb je als Apple fan trouwens wél veel goede opties en kun je bijvoorbeeld een iPhone X refurbished of Refurbished iPhone 11 voor relatief weinig geld op de kop tikken. Dat geldt natuurlijk ook voor de wat duurdere Android-modellen, zoals Samsung telefoons. Dan spaar je kosten en heb je wel de functies en bij betrouwbare leveranciers ook garantie op je toestel.
Kosten smartphone
Beperk je je tot een wat simpeler, ouder of gereviseerd model dan heb je voor een paar honderd euro een prima toestel. Dat kan oplopen tot ruim boven de €1000 als je een nieuw model van een bekend merk met veel geheugen en goede camera’s wilt.
Een website
Of je als startende ondernemer een website nodig hebt is voer voor discussie. Het hangt er sterk van af hoe je je marketing organiseert of je een website nodig hebt. Ga je bijvoorbeeld freelancen of interimmen dan kun je vaak goed uit de voeten met je LinkedIn profiel. Maar wil je een aanbod van diensten of producten tonen, dan is een website onmisbaar. Een eigen website heeft bovendien nog een ander voordeel boven een LinkedIn profiel en dat is dat je altijd 100% regie hebt over wat er te zien is en hoe dat te zien is. Op LinkedIn bepaalt het platform hoe alles eruit ziet, maar op je site ben jij de baas en heb je veel meer functionaliteiten. Dat is een afweging die je zelf moet maken, maar een website is dus geen absolute must.
Kies je (voorlopig) alleen voor een LinkedIn profiel, claim dan wel een of meer domeinnamen. Bijvoorbeeld met je eigen naam of met je bedrijfsnaam. Dat heeft twee voordelen. Allereerst kun je die laten verwijzen naar je LinkedIn profiel. Met je domeinnaam maak je jouw profiel extra vindbaar. Ten tweede kun je hier een professioneel ogend mailadres aan koppelen.
Kosten website versus LinkedIn profiel
Een ‘gewoon’ LinkedIn profiel is gratis, maar wil je een Premium profiel dan betaal je € 199 per jaar (prijspeil 2021). Een domeinnaam heb je voor een paar euro. Een goede, vindbare basiswebsite van enkele pagina’s laten bouwen start vanaf ongeveer €600, maar de kosten hangen sterk samen met de toeters en bellen die je wilt.
Representatie en huisstijl
Bijna iedere ondernemer wil minimaal een visitekaartje. Dat oogt misschien wat ouderwets, maar toch wil je waarschijnlijk niet met lege handen staan als iemand naar je kaartje vraagt. Bovendien zijn ze nog steeds best handig. Twee tips: kies voor een design dat echt laat zien wie jij bent en waar je voor staat. En vermeld je LinkedIn-url op je kaartje zodat mensen je daar gemakkelijk kunnen vinden.
De vraag of je een logo en/of huisstijl nodig hebt is minder eenvoudig te beantwoorden. Het hangt er sterk vanaf en hier geldt een beetje hetzelfde als voor een website. Als freelancer of interimmer met een sterk LinkedIn profiel is deze investering waarschijnlijk niet nodig. Maar laat je een website ontwikkelen en ga je actief aan de slag met marketing dan kun je bijna niet buiten een logo en huisstijl.
Kosten visitekaartjes en logo
Het hangt een beetje van de oplage af, maar aantrekkelijke visitekaartjes heb je al voor enkele tientjes. De kosten voor een logo en huisstijl lopen sterk uiteen, want het hangt er vanaf wat je nodig hebt en wie je daarvoor inhuurt. Dat betekent dat je voor een paar honderd euro al een logo kunt laten maken, maar het kan ook €5.000 of meer kosten.
Je starterskosten zijn aftrekbaar
Alle kosten die je maakt voor het starten van je onderneming zijn aftrekbaar. Dat geldt zowel voor de omzetbelasting als voor de inkomstenbelasting. Je moet vervolgens wel echt je bedrijf starten en hier aantoonbaar omzet en winst uit halen om iets aan deze aftrekmogelijkheden te hebben.
Kijk voor je gaat investeren zeker op de site van de Belastingdienst zodat je weet welke voorwaarden en spelregels van belang zijn om je aanloopkosten echt te mogen aftrekken.
Andere starters lezen ook
- Checklist voor jezelf beginnen
- Test je ondernemerskwaliteiten met de ondernemerstest van 123test.nl
- Een businessplan opstellen in 13 stappen