Als je overweegt om een internetwinkel te beginnen, kom je voor een aantal keuzes en uitdagingen te staan. We zetten hier de eerste stappen op een rij en die concentreren zich op het concept en de marketing van een webwinkel.
Kies een unieke invalshoek
Er is een enorme concurrentie en de marges van een webwinkel kunnen laag zijn. Dat betekent dat het soms moeilijk is om voldoende klanten te vinden en om die klanten tot genoeg aankopen te verleiden. Word dus liever niet de zoveelste kinderkledingwinkel of mobieltjesshop, maar vraag je af wat er nog niet is of hoe je een bijzondere draai kunt geven aan een gangbaar product. Kies je bijvoorbeeld toch voor kinderkleding, vraag je dan af wat consumenten op dat vlak zoeken en wat ze elders nog niet kunnen vinden. Misschien moet je wel een systeem op je site maken waarmee ouders ook de groei- en gewichtvorderingen van hun kroost kunnen bijhouden, zodat ze altijd de juiste maat hebben (en opa of oma die iets cadeau wil doen, ook).
Of geef elke ouder (alleen geregistreerde klanten natuurlijk!) de mogelijkheid om foto’s van hun kind in de kleding te uploaden. Zo kan iedereen zien hoe leuk het staat en voelen ouders zich vereerd dat hun kind in jouw shop ‘model’ is en dat is reden om vaker bij je te shoppen. En jij hebt ‘echte’ foto’s op je site staan of geweldige foto’s van klanten op je Instagram account. Ook kun je zorgen voor een extreem goede klantenservice, zoals Zappos al jaren in de VS doet. Zij gaan echt ver voor hun klanten en investeren daarmee in een langdurige klantrelatie én mond-tot-mond reclame. In Nederland hanteert Coolblue dat model.
Zorg voor een goede URL
Dat lijkt een open deur, maar het is niet eenvoudig om een goede URL te claimen. De URL moet duidelijk zijn zodat iedereen weet wat hij op de site kan verwachten. De URL moet als het even kan ook gemakkelijk te onthouden zijn. Bovendien moet de URL niet lijken op de URL van een concurrent om verwarring te voorkomen. En als je dan denkt dat je de goede domeinnaam hebt, dan moet deze ook nog beschikbaar zijn. Of dat zo is kun je als het om een .nl extensie gaat, eenvoudig checken op de site van de SIDN. Andere extensies kun je nagaan op www.whois.com
Inventariseer je verkoopproces
Er zijn vier stappen in het online verkoopproces te onderscheiden. Bedenk wat elke stap voor jouw online winkel betekent en hoe je deze stap zo ideaal mogelijk kunt maken voor je klant. Stel jezelf de volgende vragen:
1. Hoe komt je klant bij je binnen?
Via andere sites (welke?!), via Google, via advertising. Met welke belofte lok je de klant naar je site en hoe maak je die waar (zie ook stap 2 t/m 4).
2. Hoe kijkt en kiest je klant?
Hoe oriënteert de klant zich? Wat wil hij weten voor hij besluit om iets te kopen? Wil hij (heel veel) productinformatie? Is juist prijs belangrijk? Of geven beoordelingen van andere klanten de doorslag? Hoe zoekt je klant op je site? Wat is voor hem een logische indeling en welke trefwoorden gebruikt hij? Essentiële zaken als je klant snel zijn weg in je assortiment moet kunnen vinden.
Bedenk je dat beeld steeds belangrijker wordt in dit keuzeproces. Naast foto´s zorgen ook video’vs voor aandacht en voor conversie.
3. Hoe koopt je klant?
Ook nadat klanten op de bestelknop hebben geklikt, haakt het merendeel alsnog af! De reden? Ze moeten teveel stappen doorlopen. Of ze komen pas in stap 3 achter de volledige prijs. Dus: Keep It Simple Stupid (Kiss Principe) en analyseer de data in je bestelmodule voortdurend, zodat je kunt zien op welk moment kopers vooral afhaken. En doe daar vervolgens iets aan.
4. Hoe en waarom komen je klanten bij je terug?
Is dat vanwege tevredenheid over je product of over de service? Of omdat ze na aankoop nog een servicemailtje krijgen of een mooie nieuwe aanbieding? Is je product van dien aard dat een herhalingsaankoop er op korte termijn inzit? Klanten kopen tenslotte niet elke maand een notebook, maar waarschijnlijk wel elke maand een boek. Bepaal dus de termijn waarop je ze opnieuw kunt benaderen met een goede aanbieding. Of doe een tell-a-friend aanbieding.
Maak een promotieplan voor je webwinkel
Maak een plan waarin je voor jezelf vastlegt hoe je klanten gaat trekken. Natuurlijk zorg je dat Google je winkel en haar producten goed kan vinden. Weet je niet hoe dat werkt, kies dan een sitebouwer met verstand van seo (search engine optimization) of volg een cursus, zodat je weet wat je moet doen. Dat betaalt zich dubbel en dwars terug want als je webwinkel goed vindbaar is op de juiste zoekopdrachten scheelt je dat een grote bak aan advertentiekosten. Maar toch zul je zeker in het begin waarschijnlijk ook gaan adverteren. Als je binnen een bepaalde regio opereert, kies dan ook voor reclamemiddelen die binnen die regio van toepassing zijn. Denk aan regionale radio, regionale kranten, huis aan huisbladen of buitenreclame. Ook bij de inzet van Adwords of Facebook advertenties kun je gericht lokaal adverteren. Verder kun je al webwinkel bijna niet zonder een goede aanwezigheid op social media. Kies 1 kanaal waar je echt goed aanwezig wilt zijn en 1 of 2 kanalen waar je wel zichtbaar bent, maar waar wat minder tijd en geld in gaat zitten. Iedere doelgroep heeft zijn eigen voorkeuren en als je die goed kent kun je hun favoriete sociale platforms kiezen.
Laat anderen het werk voor je doen!
Dat klinkt als een droom, maar het bestaat echt en heet affiliatemarketing. Met affiliatemarketing geef je andere partijen de mogelijkheid om via hun sites jouw producten aan te prijzen en te verkopen. Via zogenaamde deeplinks die bezoekers van hun sites naar jouw site verwijzen, houden jullie bij wie hoeveel van jouw producten verkoopt. Die partij betaal je vervolgens een vooraf afgesproken percentage van de verkoopprijs (ex btw). Zo profiteer je van de bezoekersaantallen op andere sites en vergroot je je afzetmarkt.
Anderen lezen ook
- Webwinkeleigenaar Juan Ettema over klantenservice, het runnen van een webwinkel en zijn eigen start als webondernemer.