Wil jij voor jezelf beginnen, maar weet je niet goed wat je eigen bedrijf moet inhouden? Mogelijk loop je over van de ideeën, maar roepen die weer net zoveel vragen op. Wie op jouw bedrijf zit te wachten bijvoorbeeld. En of je het echt jarenlang leuk blijft vinden.
Twijfels voor een start zijn heel normaal. Veel mensen zitten met de volgende vragen voor ze voor zichzelf beginnen:
- Wie zit hierop te wachten? Krijg ik dan wel voldoende klanten?
- Is dit wel echt wat ik leuk vind?
- Heb ik wel voldoende capaciteiten en vaardigheden in huis om te kunnen slagen als ondernemer?
Hoe kom ik daar achter? - Welk financieel risico ben ik bereid te nemen en wat is verantwoord?
- Hoe pak ik het aan en til ik mijn bedrijf van de grond?
Zit je met soortgelijke vragen, volg dan de volgende stappen om je mogelijke aanbod als ondernemer helder te krijgen.
1. Breng je passies in kaart
Ondernemen is niet altijd makkelijk en ook niet altijd die bron van vreugde waar je op rekende. Elke ondernemer heeft op zijn tijd te maken met tegenslag. Dat kan domme pech zijn, een vervelende klant, een wanbetaler, onterechte kritiek, een concurrent die je aanbod kopieert, noem maar op. Tegen dit soort tegenslag kun je je alleen maar wapenen als je met hart en ziel onderneemt: het werk dat je doet moet je plezier en/of voldoening geven. Neem daarom zaken die je dat plezier geven als uitgangspunt voor je bedrijf:
- Welk soort werk dat je nu doet, vind je echt enorm leuk om te doen?
- Welk type werk of activiteit mis je en zou je graag willen doen?
- Hoe zag je als kind je werkend leven voor je? Welke beelden had je toen van jezelf voor later?
2. Begin met je positieve eigenschappen
Om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden, moet je kunnen èn durven uitblinken. Kunnen uitblinken betekent dat je kennis en vaardigheden actueel moeten zijn en dat je in vergelijking met anderen iets goed in de vingers hebt. Uitblinken dus. Pas als je overtuigd bent van je eigen kunnen, zul je vol vertrouwen en zonder gezichtsverlies op de spreekwoordelijke zeepkist kunnen klimmen om aan iedereen te laten weten dat je goed bent in wat je doet. Mis je dat zelfvertrouwen, dan wordt het een stuk moeilijker om klanten voor je te winnen.
3. Weet waar je tekort schiet
Kijk niet alleen naar waar je goed in bent, maar kijk ook kritisch naar mogelijke tekortkomingen. Formuleer vervolgens een ontwikkelstrategie voor die minder sterke kanten van jezelf. Vorm eerst een oordeel over waar je nu staat en vergelijk jezelf vervolgens met anderen. Wat doen anderen goed, waarin jij niet heel sterk bent? Kun je die zwakke punten omzeilen of vermijden? Of is het absoluut noodzakelijk dat je zelf beter wordt op deze punten? Vergeet daarbij niet dat het vaak meer rendement levert om je sterke punten verder te versterken, dan om een zwak punt van je zelf om te bouwen tot iets beters. De kans is klein dat je ooit zult excelleren op dit zwakke punt, dus als het mogelijk is, is omzeilen een betere strategie. Bijvoorbeeld door iemand in te schakelen of te huren die van zichzelf al sterk is op dit punt en die jou terzijde wil staan.
4. Onderzoek je kansen en bedreigingen
Welke trends zie je in de branche(s) die je overweegt? Zijn er trends die je aanspreken? Blijven die trends nog wel even? Welk type klanten kent die branche? Voel je je daar bij thuis? Hoeveel starters kende die branche de afgelopen twee jaar? Nam dat aantal toe of af? Wat was daarvoor de oorzaak? Groeide de branche of was er krimp. Is die krimp tijdelijk en gaat het tij naar verwachting keren? En een vraag die je beslist moet beantwoorden: wat doen bestaande bedrijven/ondernemers/zzp’ers in die branche verkeerd. Welke kansen (=klanten) laten ze liggen? Kun jij dat anders/beter?
5. Ga rekenen!
De basis rekensom zou eigenlijk op een bierviltje moeten passen. Of in elk geval op een A4tje. Toch vergeten startende ondernemers soms om de meest basale rekensom te maken. Die is:
- Wat moet ik per maand minimaal verdienen om (lekker) te kunnen leven?
- Hoeveel moet ik verkopen van mijn dienst om dat te halen?
Houd daarbij rekening met kosten die je maakt. Schat een netto opbrengst in (per uur, of per dienst/product) en beoordeel hoeveel eenheden je per maand moet verkopen om je doel te halen. Wat zegt de uitkomst je? Gemakkelijk haalbaar? Lastig haalbaar? Niet te doen?
De eerste berekening maakt je plannen ineens akelig concreet zie je in één oogopslag of je eerste plannen je voldoende kunnen opleveren. Natuurlijk ben je er dan nog niet. Uiteindelijk is het echt slim om meer facetten bij je berekening te betrekken door een business plan uit te werken. ,
Gratis checklist
Om je op weg te helpen hebben we bovenstaande stappen ondergebracht in een uitgebreidere invulchecklist waarmee je alles overzichtelijk op een rij kunt zetten en zo de eerste contouren van je aanbod kunt bepalen. Ongeacht de aard van je toekomstig bedrijf. Je kunt de checklist aanbod voor jezelf beginnen (pdf) hier gratis downloaden.