Je titelkeuze is van groot belang voor het succes van je boek. Zowel voor je publiek als voor een mogelijke uitgever, is je boektitel de eerste haak waar je ze mee binnen haalt. Want een goede boektitel:
- Vertelt lezers en kopers wat er te halen valt
- Zorgt voor ‘buzz’ rond je boek
- Helpt bij de promotie van je boek
- Houdt je gefocust tijdens het schrijven
Maar hoe kies je nou een goede boektitel?
Schrijven is geen exacte wetenschap. Er bestaat dan ook geen formule die zegt dat als je een handje emotie, een snufje sensatie en een persoonlijk tintje bij elkaar gooit, automatisch een geweldige titel krijgt.
Of bestaat die formule misschien wel? Want van sommige titels ‘weten’ we allemaal in een oogopslag dat ze werken. Waar ligt dat dan aan? Hebben die titels misschien toch bepaalde ingrediënten gemeen, waardoor ze slagen in hun poging de lezer te verleiden om het boek te openen?
Mogelijk wel. Kijk maar eens naar de titels van de volgende boeken, waarvan er (heel) veel verkocht zijn:
‘Getting things done. Prettig en efficiënt werken zonder stress’.
‘Een werkweek van vier uur. Leid een rijk leven zonder veel te doen’.
‘Laat maar waaien. Over liefde, leven en lust’.
Succesformule voor titels?
Deze titels hebben wel degelijk een aantal zaken gemeen. En lijken zich te bedienen van de volgende succesformule:
- De eerste zin is kort en bondig: 3 tot 5 woorden.
- De twee titelzinnen vormen samen een belofte. Ze beloven een oplossing te bieden voor een herkenbaar probleem dat veel mensen herkennen of ervaren.
- Het tweede deel van de titel weerspiegelt iets waarvan we tot dan slechts kunnen dromen en allemaal wel willen.
Maar de superbelofte kan ook in één zin. Wat dacht je van ‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’? Dat willen heel veel mensen, toch? Zelfs degenen die al slank zijn willen dan nog zeker wel mooi en gelukkig worden. Het boek verkocht dan ook goed.
Toegegeven: het zijn non-fictie boeken. Maar ook bij fictie kun je wel een lijn ontdekken. Kijk maar eens naar de volgende titels:
‘Komt een vrouw bij de dokter’.
‘Mannen die vrouwen haten’.
‘Mijn zoon had een seksleven en ik ging mijn moeder Roodkapje voorlezen’.
‘De gelukkige huisvrouw’.
Maak nieuwsgierig
Deze titels maken mensen nieuwsgierig. Ze intrigeren en zorgen ervoor dat mensen dit boek van de stapel pakken. Je wilt toch minstens even op de achterflap verder lezen hoe dat dan zit. De laatste twee titels spreken bovendien specifiek vrouwen aan, wat de aanstaande lezer ook extra richting en informatie geeft: hé, dat past bij mij.
Nieuwsgierig maken is dus een techniek die je kunt gebruiken om lezers te trekken. Een andere manier is om als auteur te kijken naar trends om je heen. Na Dan Brown’s ‘Da Vinci Code’ verschenen er ineens opvallend veel boeken met code, complot of mysterie in de titel. En waarom ook niet? Het is niet origineel, maar als je er lezers mee over de streep trekt … En soms zijn titels met alliteraties ineens helemaal in, of titels waarin ongewone woordsamentrekkingen staan.
Dus je kunt in zekere zin inderdaad spreken van titelformules. Maar bij boektitels geldt hetzelfde als bij beleggingen: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Daarom is het goed om tijdens het schrijven af en toe stil te staan bij een mogelijke titel. Titels die je met bovenstaande formules in gedachten maakt. En titels die je los van welke formule ook bedenkt. Per fase van het boek zal je van idee veranderen. Zo houd je tegen het eind van het schrijfproces een aantal titels over die bruikbaar zijn. Kies de beste twee uit en ga ze testen. Vraag binnen je eigen omgeving aan mensen welke associaties ze hebben als ze je titels horen. En vraag advies aan iemand in de uitgeefwereld. Op diverse fora (onder andere op Daretoo, maar ook in de LinkedIn groep Schrijverscafé) kun je zo’n vraag stellen. Maak daar gebruik van!
Anderen lazen ook
- Ingrediënten voor het schrijven van een thriller
- De ingrediënten voor een boekomslag
- Tips voor toffe titels (voor blogs, social media et cetera)