Voor jezelf beginnen! Maar wat?

Voor jezelf beginnen! Maar wat?

In 5 stappen meer helderheid in je aanbod als ondernemer.


Wil jij voor jezelf beginnen, maar weet je niet goed wat je eigen bedrijf moet inhouden? Mogelijk loop je over van de ideeën, maar roepen die weer net zoveel vragen op:

  • Wie zit hierop te wachten? Krijg ik dan wel voldoende klanten?
  • Is dit wel echt wat ik leuk vind?
  • Heb ik wel voldoende capaciteiten en vaardigheden in huis om te kunnen slagen als ondernemer?
    Hoe kom ik daar achter?
  • Welk financieel risico ben ik bereid te nemen en wat is verantwoord?
  • Hoe pak ik het aan en til ik mijn bedrijf van de grond?

Zit je met soortgelijke vragen, volg dan de volgende stappen om je mogelijke aanbod als ondernemer helder te krijgen.

1. Breng je passies in kaart

Ondernemen is niet altijd makkelijk en ook niet altijd die bron van vreugde waar je op rekende. Elke ondernemer heeft op zijn tijd te maken met tegenslag. Dat kan domme pech zijn, een vervelende klant, een wanbetaler, onterechte kritiek, een concurrent die je aanbod kopieert, noem maar op. Tegen dit soort tegenslag kun je je alleen maar wapenen als je met hart en ziel onderneemt: het werk dat je doet moet je plezier en/of voldoening geven. Neem daarom zaken die je dat plezier geven als uitgangspunt voor je bedrijf:

  • Welk soort werk dat je nu doet, vind je echt enorm leuk om te doen?
  • Welk type werk of activiteit mis je en zou je graag willen doen?
  • Hoe zag je als kind je werkend leven voor je? Welke beelden had je toen van jezelf voor later?

2. Neem je positieve eigenschappen als uitgangspunt

Om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden, moet je kunnen èn durven uitblinken. Kunnen uitblinken betekent dat je kennis en vaardigheden actueel moeten zijn en dat je in vergelijking met anderen iets goed in de vingers hebt. Uitblinken dus. Pas als je overtuigd bent van je eigen kunnen, zul je vol vertrouwen en zonder gezichtsverlies op de spreekwoordelijke zeepkist kunnen klimmen om aan iedereen te laten weten dat je goed bent in wat je doet. Mis je dat zelfvertrouwen, dan wordt het een stuk moeilijker om klanten voor je te winnen.

3. Weten waar je tekort schiet

Kijk niet alleen naar waar je goed in bent, maar kijk ook kritisch naar mogelijke tekortkomingen. Formuleer vervolgens een ontwikkelstrategie voor die minder sterke kanten van jezelf. Vorm eerst een oordeel over waar je nu staat en vergelijk jezelf vervolgens met anderen. Wat doen anderen goed, waarin jij niet heel sterk bent? Kun je die zwakke punten omzeilen of vermijden? Of is het absoluut noodzakelijk dat je zelf beter wordt op deze punten? Vergeet daarbij niet dat het vaak meer rendement levert om je sterke punten verder te versterken, dan om een zwak punt van je zelf om te bouwen tot iets beters. De kans is klein dat je ooit zult excelleren op dit zwakke punt, dus als het mogelijk is, is omzeilen een betere strategie. Bijvoorbeeld door iemand in te schakelen of te huren die van zichzelf al sterk is op dit punt en die jou terzijde wil staan.

voor jezelf beginnen maar wat

4. Onderzoek je kansen en bedreigingen

Welke trends zie je in de branche(s) die je overweegt? Zijn er trends die je aanspreken? Blijven die trends nog wel even? Welk type klanten kent die branche? Voel je je daar bij thuis? Hoeveel starters kende die branche de afgelopen twee jaar? Nam dat aantal toe of af? Wat was daarvoor de oorzaak? Groeide de branche of was er krimp. Is die krimp tijdelijk en gaat het tij naar verwachting keren? En een vraag die je beslist moet beantwoorden: wat doen bestaande bedrijven/ondernemers/zzp-ers in die branche verkeerd. Welke kansen (=klanten) laten ze liggen? Kun jij dat anders/beter?

5. Ga rekenen!

De basisrekensom zou eigenlijk op een bierviltje moeten passen. Of in elk geval op een A4tje. Toch vergeten veel startende ondernemers om de meest basale rekensom te maken. Die is:

  • Wat moet ik per maand minimaal verdienen om (lekker) te kunnen leven?
  • Hoeveel moet ik verkopen van mijn dienst om dat te halen? Daarbij rekeninghoudend met kosten die je maakt. Schat een netto opbrengst in (per uur, of per dienst/product) en beoordeel hoeveel eenheden je per maand moet verkopen om je doel te halen. Wat zegt de uitkomst je? Gemakkelijk haalbaar? Lastig haalbaar? Niet te doen?

Door je omzetdoelstelling even akelig concreet te maken, al mist die berekening natuurlijk elke nuance, zie je in één oogopslag of je eerste plannen je voldoende kunnen opleveren, of je je plannen moet aanpassen of misschien met een heel ander plan moet starten.

Gratis checklist

Om je op weg te helpen hebben we bovenstaande stappen ondergebracht in een uitgebreidere invulchecklist waarmee je alles overzichtelijk op een rij kunt zetten en zo de eerste contouren van je aanbod kunt bepalen. Ongeacht de aard van je toekomstig bedrijf. Je kunt de  Checklist contouren van je aanbod (pdf) hier gratis downloaden.

Investeer hoe dan ook in marketing

Klanten komen helaas niet zo maar aanwaaien, enige vorm van marketing is echt nodig. Ook kun je meestal niet om internet heen en wil je straks een website die echt omzet oplevert. Waarschijnlijk wil je ook op social media niet ontbreken. In dat geval is deelnemen aan deze Marketing Bootcamp een slimme investering die je in no-time terugverdient.

Marketing BootcampGa onder deskundige begeleiding flink aan de slag om je website en social media nog effectiever te maken.

Onderwerpen zijn o.a.: de klantbelofte centraal op je site, goede verkooppagina's, integratie met social media, onmisbare tools en vindbaarheid van je site.

Lees het programma►►

 

 

 

 

 

32084 keer gelezen  | RSS feed van reacties

Stuur door aan vriend of bekende

twee reacties  

Zelf heb ik ook een hele tijd met al deze vragen rondgelopen. Uiteindelijk toch dingen tegen elkaar afgestreept en lekker aan het werk gegaan met mijn eigen webshop. Heel veel tijd zit erin, maar het resultaat mag er wezen. MostSexyWebshop - 29-10-’13 13:59

Goede tips! Ik zou er nog twee aan toe willen voegen. Als je een bedrijf start, maak er dan een bedrijf dat helemaal naar je zin is. Waar je iedere dag met liefde je tijd en energie insteekt. En wat je dat in het kwadraat teruggeeft. Geld is namelijk leuk, en het proces daar naartoe mag óók leuk zijn.

Het tweede is om bij het marktonderzoek vooral te gaan praten met de mensen die jij het allerliefst wil gaan bedienen met je product. Die kunnen je namelijk precies vertellen waar ze last van hebben, wat ze graag willen en waar ze in het huidige aanbod tegenaan lopen.

Tot slot, wat je ook kiest: ga zo snel mogelijk je eerste klant bedienen als dat gaat. Het hoeft niet perfect te zijn. Marktonderzoek, websites en dat soort zaken kunnen afleiders zijn van waar het eigenlijk om gaat: klanten van dienst zijn! Sylvie van den Meerendonk - 23-11-’14 16:08





(optioneel veld)

(optioneel veld)

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.