Ben je een startende ondernemer? Dan weet je vast dat er bepaalde aspecten zijn van jouw nieuwe onderneming die een flinke uitdaging kunnen zijn. Dit geldt des te meer als je budget nog beperkt is. Daarom enkele snelle tips voor je administratie, marketing en promotie.
Zaken als marketing en administratie kunnen veel tijd in beslag nemen, of veel geld kosten, maar zijn wel essentieel voor het slagen van de onderneming. Dus hoe kun je deze zaken het beste regelen als je net een onderneming gestart bent?
Administratie
Uitbesteden ligt voor veel mensen voor de hand. Ook al is dit een goede oplossing, als beginnend ondernemer heb je niet altijd het budget om aan dure accountants of marketingspecialisten te besteden. Dit is echter ook helemaal niet nodig, er zijn namelijk ook veel dingen die je zelf prima kunt doen.
Er zijn verschillende producten en resources op de markt die je kunnen helpen jouw eigen administratie bij te houden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om boekhoud-software te gebruiken. Hiervan zijn er verschillende op de markt, die ook gebruiksvriendelijk zijn voor beginners. Uiteindelijk moet je hier ook gewend aan raken en dien je er ook tijd in te steken, maar voor beginnende ondernemers is een dergelijke software een budgetvriendelijke keuze. Heb je uiteindelijk wel de mogelijkheid een professional in te huren, dan is dit zeker aan te raden. Een professionele accountant kan jou, als starter, namelijk ook helpen met belasting-gerelateerde zaken, en dit kan jou op den duur profijt opleveren!
Marketing en promotie
Veel beginnende ondernemers denken dat de klanten vanzelf komen wanneer ze hun deuren openen. In realiteit is dit natuurlijk niet zo. Om naamsbekendheid te bereiken, voldoende klanten te trekken en om ook echt winst te maken, is marketing en promotie van groot belang. Ook hier geldt dat het beter is een specialist in te huren zodra je het budget hiervoor hebt. In het begin kun je veel zaken ook goed zelf regelen. Budgetvriendelijke manieren om de aandacht van potentiële klanten te trekken zijn bijvoorbeeld het uitdelen van flyers, het uitdelen van opvallende, goed ontworpen visitekaartjes, zodat je een netwerk kunt opbouwen.
Online kun je makkelijk en snel je drukwerk regelen bij verschillende aanbieders. Kijk bijvoorbeeld eens bij onlineprinters.nl, waar ze allerlei promotie drukwerk snel en goedkoop voor je regelen. Mocht je er niet uit komen hoe of waar je jouw drukwerk vandaan wilt halen, vraag het dan eens na bij mensen uit je netwerk. Die kennen ongetwijfeld goede drukkers bij jou in de buurt.
Daarnaast moet je online goed zichtbaar zijn en is het hebben van een wervende en vindbare website van groot belang. Uiteindelijk bevinden veel van je potentiële klanten zich online. Een webdesigner inhuren kan soms oplopen tot in de duizenden euro’s, maar dat is niet altijd nodig. Met behulp van standaard thema’s in WordPress kun je gebruik maken van goede designs en deze vervolgens zelf ‘inkleuren’ met je eigen huisstijlkleuren. Zo ziet je site er zonder grote investering toch goed uit. Zorg er wel voor dat je een sjabloon (theme) kiest dat responsive is, d.w.z. dat het zich aanpast aan mobiele telefoons en tablets. Zo raak je niet alleen hoger in de zoekresultaten, maar trek je ook mobiele bezoekers.
Meer starterstips
- Checklist voor jezelf beginnen
- Lowbudget marketingideeën voor starters