Een synopsis is geen samenvatting. Wel volgens de Dikke van Dale natuurlijk, maar niet als je je manuscript wilt insturen naar een uitgever. Een uitgever heeft namelijk veel meer nodig dan alleen een samenvatting van je manuscript om dit te kunnen beoordelen.
Een uitgever zoekt in een synopsis aanknopingspunten die hem/haar duidelijk kunnen maken of het verantwoord is om te investeren in het publiceren van jouw manuscript. Dat is een artistieke en bedrijfsmatige afweging met grote financiële consequenties. Zorg er daarom voor dat je, als je een uitgever benadert, de juiste informatie verschaft waarmee een uitgever die afweging kan maken.
Wat is een synopsis dan wel?
Behalve een manuscript, verwacht een uitgever een begeleidende brief, een biografie en voornoemde synopsis. Die synopsis moet ervoor zorgen dat de uitgever in korte tijd een beeld krijgt van het genre en onderwerp van je manuscript. Daartoe moet je synopsis de volgende elementen bevatten:
- Jouw NAW gegevens en de titel van je manuscript. Zo is altijd duidelijk waar deze synopsis bij hoort.
- Het genre waar je jouw manuscript toe rekent.
- Het hoofdthema van je boek.
- Een ‘haakje’ een pakkend intro waarin je iets meldt dat meteen de interesse wekt. Liefst iets waar de wenkbrauwen van omhoog gaan of de mondhoeken van gaan krullen. Dat kan een quote of stellingname zijn die grappig, verrassend of provocerend is. Maar in elk geval iets waardoor de lezer die je beoordeelt het gevoel krijgt dat hier iets moois komt. Overigens kun je dit verleidende element ook in je begeleidende brief opnemen in plaats van in je synopsis. Als de uitgever maar het idee krijgt dat jij snapt wat deze uitgever en de lezersmarkt zoekt.
- Een puntige beschrijving van je belangrijkste karakters.
- Een overzicht van de verhaallijn: hoe is je verhaal/manuscript opgebouwd. Beschrijf het verloop in chronologische volgorde en gebruik niet meer dan 200 woorden.
- Bij non-fictie: de (werk)titel van je boek, het probleem van de lezer dat je oplost en de hoofdstukindeling zodat de uitgever kan beoordelen welke reikwijdte je boek heeft en hoe je dat invult. Geef aan hoe groot de lezersdoelgroep is en welke ijzers je in het vuur hebt voor de promotie van je boek is ook welkom.
Eisen aan je synopsis
Bedenk dat het doel van de synopsis is om de uitgever te overtuigen van de kwaliteiten van je manuscript of non-fictie boek in wording. Zie je synopsis daarom als een proeve van bekwaamheid wat schrijven betreft en bega niet de vergissing om de synopsis even snel snel in elkaar te zetten. Besteed veel aandacht aan de structuur en de schrijfstijl: zorg dat er geen onnodige informatie in zit en dat alle aandacht gaat naar de sterke punten van je manuscript en het achterliggende idee.
Verder moet een synopsis ongeveer 1 à 1,5 A4 groot zijn, is het belangrijk dat je in de synopsis actieve taal gebruikt die qua stijl overeenkomt met de stijl waarin je manuscript is geschreven en dat je het alwetend perspectief gebruikt.