Als startende of gevorderde ondernemer kun je eigenlijk niet om SEO ofwel vindbaarheid in zoekmachines heen. Maar veel ondernemers denken dat SEO lastig is, om een heel lange adem of om een groot budget vraagt. Gelukkig is dat niet zo. In dit artikel lees je hoe je als ondernemer optimaal inzet op SEO. Door sommige zaken zelf te doen en door andere zaken uit te besteden.
Belangrijke SEO-taken
Als je jouw website of bepaalde pagina’s op die website goed vindbaar wilt maken, dan zijn een paar zaken belangrijk:
- Maak aan zoekmachines duidelijk waar de pagina over gaat
Dat doe je met zogenaamde on-page SEO. - Laat zoekmachines zien dat je betrouwbaar bent en waarde biedt
Inkomende links van relevante websites zijn voor zoekmachines een belangrijk signaal dat dit het geval is. - Werk aan de autoriteit van je website
Met echt goede en betrouwbare content, met een goede sitestructuur en met inkomende links - Zorg dat je website snel is en technisch in orde is
Je website moet snel laden en prettig in gebruik zijn, zeker op de mobiele versie. - Bedien je doelgroep goed
Je moet weten waar je doelgroep naar zoekt en met welke intentie ze dat doen.
SEO acties om zelf te doen
Veel SEO acties kun je goed zelf doen. Als je bijvoorbeeld een nieuwe pagina aan je site toevoegt, dan is het vrij simpel om die zo in te richten dat duidelijk is waar de pagina over gaat. Daar zijn allerlei handige stappenplannetjes voor.
Als site-eigenaar heb je bovendien zelf de regie over de kwaliteit van de inhoud van je website. Dat geldt voor je verkooppagina’s, maar zeker ook voor blogartikelen. Zorg allereerst dat jij het beste, meest complete antwoord geeft op zoekvragen die voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Wat zij belangrijk vinden ontdek je bijvoorbeeld via zoekwoordonderzoek. Zo’n onderzoek kun je uitbesteden maar je kunt het ook zelf doen. Kies je daarvoor, let dan altijd goed op de intentie achter een zoekvraag en kijk niet alleen naar volumes. Natuurlijk is het leuk als veel mensen de weg naar je site weten te vinden en daar antwoord op hun vraag krijgen, maar wat heb jij daaraan? Zorg daarom dat je niet alleen inspeelt op informatieve vragen, maar ook op vragen van mensen met een koopintentie.
Iets anders dat je goed zelf kunt doen is je sitestructuur. Richt die in met een duidelijke navigatie, maar heb je een blog op je site zorg dan ook voor overzichtelijke (onderwerp)categorieën en eventueel tags. Voorkom vooral wildgroei en zorg dat de onderwerpcategorieën duidelijk en veelzeggend zijn.
Taken om uit te besteden aan een SEO-bureau
Een veelzijdig SEO marketing bureau kan je veel werk uit handen nemen. Kreeg je het hiervoor bijvoorbeeld toch wat warm als je denkt aan een zoekwoordonderzoek of aan een sitestructuur, dan kan een SEO-bureau je dit heel goed uit handen nemen en adviseren. Wat ze vaak ook doen is zorgen dat je website voldoende snel blijft, al kun je dit ook bij je sitebouwer beleggen. En ten slotte kunnen ze je website aan inkomende links helpen. Ze hebben meestal toegang tot websites en netwerken die daarin helpen en zorgen dat verschillende websites geleidelijk aan naar jouw website gaan linken. Dat zorgt als het goed is voor extra bezoekers, maar het vergroot vooral de autoriteit van je website. En dat is een belangrijke factor bij goede vindbaarheid in zoekmachines.
Maak je eigen afweging
Sommige SEO acties kun je dus heel goed zelf doen. Zorg dan wel dat je een goede SEO plugin gebruikt, zoals Yoast. Maar daarnaast is het vaak handig om een aantal zaken uit te besteden. Ga met een aantal SEO marketing bureaus in gesprek en kijk wat ze bieden tegen welke prijs. Of vraag rond bij collega-ondernemers om te zien wie er goede ervaringen hebben met SEO marketing bureaus.
Meer lezen over marketing?
- Online marketing voor starters
- 10 kenmerken van een goede website