Een succesvol restaurant of andere vorm van horeca begint met een doordacht horecaconcept. Daarmee kun je je onderscheiden en een specifiek publiek trekken dat helemaal fan wordt van jouw keuken. Maar hoe kies je dan een horecaconcept dat bij jouw horecawensen past? Dat aansluit bij de doelgroep die je voor ogen hebt? En hoe vul je jouw concept in?
Kies je restaurantthema
Je horecaconcept kiezen begint volgens horecaexperts bij het kiezen van een thema. In een thema komt een keuken of product vaak samen met een ander element. Bijvoorbeeld koffie met vintage. Of de Aziatische keuken gecombineerd met streetfood (Miyagi and Jones).
Een andere optie die je hebt is om jouw restaurant op te zetten op basis van een specifiek product, zoals The Avocado Show. Of je helemaal richten op humus of hamburgers. Uiteraard kun je ook twee specifieke producten combineren, zoals Burgers & Beers.
Of je kiest voor zogenaamd fast casual concept: eten dat snel bereid kan worden, maar smakelijker is dan de doorsnee fastfoodhap waardoor mensen bereid zijn om er meer voor te betalen. Vapiano is daar een succesvol voorbeeld van.
Met zo’n geheel eigen concept kun je een specifieke doelgroep gericht aanspreken en jezelf onderscheiden van andere horeca. Dus wat je kiest maakt dan bijna niet meer uit, als je maar kiest. Al is het altijd slim om onderzoek te doen of jouw doelgroep wel op je concept zit te wachten. Een grapefruitrestaurant trekt misschien toch niet heel veel mensen…
Uitwerken van je horecaconcept
Vervolgens werk je jouw horecaconcept uit in alle aspecten van je bedrijfsvoering. Daarmee gaat het echt leven en zorg je dat je gasten het 100% ervaren zoals jij het bedoeld hebt. Werk je concept of thema dan uit naar:
- Het interieur en de sfeer
- De menukaart
- Het personeel
1. Interieur en sfeer van je restaurant
Als een potentiële gast nog buiten staat moet deze al snappen wat er binnen geboden wordt. En bij de eerste stap over de drempel moet die verwachting verder waargemaakt worden. Alles moet de juiste sfeer uitademen die past bij je thema. Denk daarbij na over de 5 zintuigen van je gasten: zien, horen, ruiken, proeven en aanraken. Hoe kun je deze prikkelen met je interieur en zorgen voor een consistente beleving? Welke materialen en styling passen daarbij? Welke muziek en verlichting?
Maar eenmaal aan tafel moet alles uiteraard ook helemaal kloppen. Dat betekent dat ook je servies en tafelstyling in lijn moeten zijn met het gekozen thema. Moeten die stoer of juist elegant zijn? Passen bij een land? Moet het een moderne of juist vintagelook hebben?
Advies bij de uitwerking van je concept
Laat je bij alle aspecten van het interieur adviseren door een expert. Vaak doen horeca-eigenaren dat wel voor het interieurontwerp, maar slaan ze die stap over als het gaat om serviesgoed en tafelstyling. Toch zetten die juist de spreekwoordelijke puntjes op de 1 van je concept. En zet je schrap, want zodra je je daarin gaat verdiepen, zie je dat je alleen voor horeca bestek al enorm veel keus hebt. En voor servies en glaswerk is de keus nog groter.
Goed advies is dan belangrijk en een ervaren horecaleverancier als APS Supply denkt wat dat betreft altijd met je mee.
2. Menukaart en breedte assortiment
Voer de keuze van je thema consequent door in het eten en drinken dat je aanbiedt. Probeer echte keuzes te maken en pas op dat je niet te veel verschillende gerechten aanbiedt. Kies voor eigenheid of geef een thematische twist aan gerechten die mensen al kennen. Waarschijnlijk zal een deel van je drankkaart standaard zijn. Maar kijk ook naar drankopties die je concept weerspiegelen en verras mensen met passende opties die ze elders niet zo snel tegen zullen komen.
3. Personeel zet de toon
Je concept bepaalt ook welk personeel je nodig hebt. Heb je geschoold horecapersoneel nodig of kun je ook minder geschoold personeel aannemen dat je zelf de juiste thematische kneepjes van jouw concept bijbrengt? Maar bedenk zeker ook hoe je wilt dat ze optreden naar de gasten? Waarschijnlijk hoeven ze niet te kunnen zingen zoals de obers van Pasta e Basta, maar hoe gaan ze straks met de gasten om? Welk verhaal vertellen ze aan tafel. Uiteindelijk zorgen je medewerkers voor en achter de schermen dat alles echt helemaal klopt.
Valkuilen horecaconcept
Bij het starten van een restaurant liggen tal van valkuilen op de loer. Dat geldt ook voor het kiezen van je concept. Een zo’n valkuil is dat je geen echte keuzes maakt. Je wilt bijvoorbeeld te veel verschillende mensen aantrekken met een te breed aanbod. Dan is de kans groot dat je een middle of the road restaurant krijgt. Dat hoeft niet erg te zijn, maar de marketing is dan vaak wel een stuk lastiger.
Een tweede valkuil is dat je jouw concept niet consistent uitwerkt. Dan mis je uiteindelijk toch de beoogde uitstraling. Houd daarom bovenstaande tips goed in gedachten en bedenk hoe je gaandeweg monitort of je jouw thema ook na langere tijd optimaal blijft uitvoeren. Dat is de beste basis voor een blijvend succesvol concept voor jouw restaurant!Anderen lezen ook
- Lees welke stappen je kunt zetten als je overweegt een restaurant te beginnen
- Uniek restaurantconcept: CULIAIR