Welke kant je ook op wilt met je leven, een goed idee voor een nieuwe richting is toch wel handig om te hebben. Maar hoe zet je je brein dan in beweging en hoe weet je of iets echt een goed idee is? Gelukkig is er flink wat onderzoek naar gedaan.
Wat is een idee?
Een idee geeft richting en inspireert. Het geeft een nieuwe betekenis aan situaties, spullen, personen of organisaties. Een goed idee is meer dan een spontane inval. Dit stelt filosoof Jos Kessels in zijn boek De jacht op een idee. Een idee is vaak goed omdat het twee (of meer) componenten samenvoegt, die je normaal gesproken niet meteen bijelkaar verwacht. De combinatie doet je opveren, omdat je inziet dat die nieuwe kansen biedt.
Wat heb je aan een goed idee?
Een goed idee kan leiden tot andere mening, een gedragsverandering, een nieuw of aangepast product of een andere werkwijze. Tenminste, als dat goede idee wordt geaccepteerd en uitgevoerd. De meeste mensen hebben dus alleen baat bij een goed idee als zij dit ook ‘verkocht’ krijgen aan anderen. En dat blijkt in de praktijk niet altijd eenvoudig. Menig goed idee strandt in de uitvoering. Wil je een kijkje in de keuken bij anderen? Onder het motto ‘Failure is an option’ kun je je op www.briljantemislukkingen.nl laten inspireren door andermans fouten.
Een goed idee bedenken
Achter het bedenken van een goed idee zit meestal logica Ook het Eurekamoment van Archimedes kwam na zorgvuldige bestudering van het vraagstuk. En zeker als je met of in groepen wilt werken, helpt een structurele aanpak enorm.
Als je als individu een goed idee wilt bedenken, suggereren diverse deskundigen de volgende methoden:
1. Afstand nemen.
Ap Dijksterhuis stelt in zijn boek Het slimme onbewuste dat je onderbewuste vanzelf informatie ordent. Zodra je een centrale vraag hebt, kun je het beste eerst objectief informatie verzamelen. Neem vervolgens afstand en je onderbewustzijn ordent de informatie. Het antwoord op je vraag komt als vanzelf boven drijven.
2. Aandacht geven.
Onderbewust of niet, je zult altijd aandacht (lees tijd) aan je potentiële idee moeten geven. Want alles wat je aandacht geeft, groeit. Koester je gedachten, praat met vrienden, lees boeken of experimenteer.
3. In een groep aan de slag
Bijvoorbeeld met een gestructureerde brainstorm waarbij:
- Er een probleem is en een heldere vraag
- Experts vanuit verschillende disciplines aanwezig zijn
- Een gespreksleider aanwezig is
Of met een socratisch gesprek, een dialoog volgens regels waarbij:
- Een centrale vraag wordt besproken in een groep. Let op, de vraag gaat niet over het onmiddellijk nut.
- Deelnemers geen gebruik maken van andermans autoriteit.
Uitspraken als ‘Iedereen weet toch..’, ‘het is bewezen dat..’ zijn verboden. Door vragen te stellen vanuit de eigen nieuwsgierigheid en waarneming gaan mensen zichzelf en hun leven onderzoeken. - Vragen niet alleen om feiten of gebeurtenissen gaan maar ook om waarden en emoties.
Juist die laatste twee geven betekenis aan de waarneming.
Of gebruik de website Triz, een methode waarbij je een probleem analyseert en naar een hoger abstractieniveau trekt. Dan blijkt dat de oplossing voor jouw probleem vaak al eerder is gevonden voor een ander probleem. Alleen is het nog niet eerder zo toegepast.
Hoe weet je of een idee goed is?
Een kenmerk van een echt idee is dat je het kunt herkennen. De Duitse filosoof Leonard Nelson, stelt dat de kennis waarnaar je op zoek bent, al opgeslagen ligt in je ervaring. Daarom kun je een goed idee herkennen (bron: Filosofie Magazine).
Heb je behoefte objectievere maatstaven voor een goed idee met zakelijk potentieel? Dan kun je je idee toetsen aan de volgende criteria:
- Behoefte in de markt: heeft jouw doelgroep behoefte aan je idee?
- Financieel: hoeveel moet er geïnvesteerd worden en wat is het verwacht rendement?
- Technische haalbaarheid: welke technieken heb je nodig? Is dat haalbaar?
- Juridische haalbaarheid: past je idee binnen bestaande wet- en regelgeving
- Ethiek: benadeel je groepen mensen met je idee? Of is het wellicht milieubelastend?
- Tijdpad: hoeveel tijd kost het uitvoeren van je idee en heb je die tijd beschikbaar? Is je idee nog steeds relevant in de markt op het moment van introductie.
Wat doe je met jouw goede ideeën?
Je kunt je goede ideeën beschermen met o.a. auteursrecht, merkenrecht en/of modelrecht. Octrooirecht geldt voor technische uitvindingen. Ook als je zelf je idee niet wilt exploiteren kan het slim zijn om je idee wel vast te leggen. Je kunt immers je goede (uitgewerkte) idee in licentie aan een ander geven en zo toch geld verdienen. De Kamer van Koophandel geeft advies aan bedrijven die willen innoveren. Hier kun je onder andere een gratis e-Book downloaden. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt advies en ondersteuning bij octrooien. Ook kun je terecht bij het http://www.novu.nl