Een boekomslag is cruciaal voor de verkoopcijfers van een boek. Een goed boekomslag geeft informatie over het boek, waardoor iemand kan bepalen of het onderwerp hem aanspreekt. Maar er is nog een andere factor.
Boeken worden vaak cadeau gedaan en ook het kopen van een boek voor jezelf voelt voor veel mensen als een cadeautje. Het is fijn als het omslag van een boek dat gevoel nog versterkt.
Investeer in je boekomslag
Een uitgever besteedt veel tijd en zorg aan het omslag. Als je ervoor kiest om in eigen beheer uit te geven, is het verstandig om dat ook te doen. Kies voor een goede vormgever die aanvoelt wat je bedoelt met je boek, die dat op een creatieve manier vertaalt en er voor zorgt dat je omslag een professionele indruk maakt. Een professionele vormgever kost natuurlijk geld, maar het is een investering die zich terugverdient. Samen met de vormgever kun je de volgende 10 ingrediënten zo invullen dat ze samen voor een goed boekomslag zorgen, dat lezers echt verleidt.
10 boekomslag ingrediënten
1. De titel van je boek
Deze inspireert, entertaint of prikkelt de fantasie van je beoogde lezer. Lees bijvoorbeeld onze tips voor een goede boektitel.
2. Het genre
Hokjes geven houvast. Laat je beoogde lezer daarom weten wat hij van je boek mag verwachten. Is het een psychologische thriller, roman, young adult of fantasy? Door het genre te vermelden op de omslag weet iemand sneller of dit boek iets voor hem is.
3. De afbeelding
Met een afbeelding kun je veel vertellen over je boek en een sfeer oproepen. Het laten maken van een professionele foto of illustratie is vrij prijzig. Daarom ben je misschien geneigd om voor een stockfoto te kiezen. Er is enorm veel keus in stockfoto’s en meestal zit er wel iets tussen dat bruikbaar is. Je loopt wel het risico dat de foto ook door iemand anders gebruikt wordt en dat doet afbreuk aan je omslag. Kies je voor een stockfoto, overleg dan met je vormgever hoe je aan deze foto een draai kunt geven. Misschien gebruik je niet de hele foto maar kies je voor een uitsnede, gebruik je een kleurenfilter, pas je het perspectief aan of voeg je een extra ingrediënt toe.
4. Een testimonial op de voorzijde
‘Al 10.000 verkocht’, ‘aanbevolen door…’ of een lezersquote (liefst van iemand die bij jouw lezerspubliek bekend is). Deze elementen voegen extra overtuigings- en verleidingskracht toe.
5. Een testimonial of quote op de achterzijde
Als de voorzijde van je boekomslag zijn werk doet, komt het moment dat de achterkant bekeken wordt. Dat is je kans om nogmaals toe te slaan met een extra bewijs van de kwaliteiten van je boek. Zet dus ook hier een quote of testimonial.
6. Tekst op de achterflap
Op de achterflap heb je beperkte ruimte om iets meer over de inhoud van je boek te vertellen. Dat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld een pakkend tekstfragment weergeven of een samenvatting van het plot of verhaal. Geef met deze tekst de lezer een reden om te bladeren óf om het meteen in zijn online winkelmandje te stoppen.
7. Bio van de auteur
Waarom schreef je dit boek? Heb je ervaring met het onderwerp, werd je ergens door geraakt? Heb je al meer boeken geschreven over dit onderwerp of in dit genre? Werden die goed ontvangen? Heb je wellicht een schrijfprijs gewonnen? Geef een lezer de kans om je een beetje te leren kennen en er op te vertrouwen dat je een goed verhaal kunt vertellen.
8. De rug van je boekomslag
In de boekwinkel is beperkt plek, staat je boek in de kast tussen vele andere boeken en heb je alleen de rug om iets over te brengen. Hoe gebruik je de rug dan om de aandacht te trekken?
9. Kleurgebruik
Sommige kleuren trekken aan, andere stoten af. Een kleur kan warmte en energie uitstralen, maar ook wijsheid, dreiging of somberheid. Een goede vormgever weet veel van de eigenschappen en associaties van kleuren en kan met jou de kleuren kiezen die de gewenste gevoelens bij je lezer oproepen.
10. Design
Het totaalplaatje: versterkt het uiteindelijke design je lezersbelofte en stuurt het design het oog van de lezer naar die ingrediënten die de belangrijkste informatie bevatten?
Deze ingrediëntenlijst betreft een omslag van een fictieboek. Schrijf je non-fictie dan vind je op de website van Boezzt een soortgelijke lijst die is toegespitst op non-fictie boekomslagen.