Jeanine Wolthuis sprong in een gat in de markt. Zij is de oprichter van INDISHA Pure Cosmetics & CO, een jong en succesvol bedrijf met eetbare cosmetica, dat helemaal past in deze tijd. Daretoo heeft haar geïnterviewd.
Liep je al lang met het idee rond om je eigen product in de markt te zetten, of kwam het toevallig op je pad?
Nee, toen ik in 1998 als interimmer begon wist ik al dat ik ooit van scratch af aan iets zelf wilde opbouwen. Ik zag iets met health & vitality op het gebied van voeding voor me. En uiteindelijk is het een health & vitality concept rondom ‘food for your skin’ geworden: INDISHA. Het zijn effectieve en eigentijdse cosmeticaproducten die zo puur zijn dat je ze in feite op kunt eten (niet alles is even lekker, ha ha). Voordat ik met INDISHA begon heb ik een aantal concepten op het gebied van pure voeding uitgewerkt, maar geen van deze ideeën gerealiseerd. Ik denk wel dat deze zoektocht heeft bijgedragen aan het ontstaan van INDISHA.
Had je al ervaring in de cosmeticabranche?
Ik had jaren geleden al ervaring opgedaan toen ik in loondienst was bij l’Oréal met het in de markt zetten van Gemey Paris/Maybelline in Nederland. Maar wat ik voor opdrachtgevers en klanten deed en waar ik goed in ben, namelijk concepten bouwen, van niets, iets maken, ben ik nu zelf gaan doen. Ik ben weer terug bij cosmetica en combineer dit met mijn passie voor vitality & food.
Hoe ben je tot het concept INDISHA gekomen?
Zo’n acht jaar terug las ik een artikel van een visagiste die erg ziek werd. Vanuit haar ziektebeeld ging ze zich verdiepen in de producten waar ze mee werkte en ze schrok zich naar. Het artikel trok mijn aandacht want ik was al langere tijd met gezonde voeding bezig, maar had me nooit gerealiseerd dat wat je op je huid smeert, ook je huid in gaat. En je huid is je grootste orgaan! Ik heb de producten die ik toen gebruikte onder de loep genomen en ze bleken niet echt gezond. Ik ben geswitcht naar pure cosmetica, maar dat was niet makkelijk.
Destijds kon je deze producten bijna alleen in natuurwinkels kopen met nul uitstraling en nul persoonlijk advies. Ook op de weinige webshops was het aanbod en de informatie zeer summier. Hierdoor groeide mijn overtuiging dat er markt was voor een puur cosmeticaproduct met een aantrekkelijke uitstraling en een positieve boodschap, dat mensen verleidt om het ook te gaan proberen. In december 2010 zijn we gestart met een tweetal grote lifestyle events in COCO MAT Amsterdam en Arnhem en op 21 maart 2011 is de winkel en beautysalon geopend. We zijn nu met een team van 9 mensen.
Dus in 2 jaar tijd heb je een winkel, een webshop en een beautysalon opgericht, hoe doe je dat?
Heel hard werken! Ik moet voortdurend keuzes maken en veel meer zelf doen. Ik ben inkoper, verkoper, wasserette en boekhouder tegelijk. Gelukkig heb ik wel hulp van het superteam van mensen waar ik mee werk, mijn man en de accountant. In het begin heb ik heel hard moeten bouwen om bekendheid te krijgen. Mijn tijd ging op in het flyeren, adverteren, mond tot mond reclame genereren, netwerken, events en workshops organiseren en nieuwe behandelingen op de kaart zetten als cosmetische acupunctuur en Japanse gezichtsmassage (gezonde alternatieven voor botox en fillers). En dat heeft zijn uitwerking gehad. Veel dingen waren nieuw voor me, ik had nog nooit een eigen winkel/salon gehad. Nu komt er gelukkig steeds meer structuur. Het blijft nog wel lastig een goede balans te vinden tussen werk en privé, ik heb twee dochters van vier en zes jaar.
Wat is voor jou het belangrijkste verschil tussen een onderneming hebben en ZZP’er zijn?
Je kunt echt iets voor jezelf opbouwen in plaats van voor een ander. Dat geeft enorme voldoening. Wel is zo dat je nu alles voor eigen risico doet en je moet veel meer werken en zelf doen. En je start natuurlijk zonder het goede inkomen van een interimmer.
Hoe zie jij je toekomst als ondernemer?
In ieder geval een tweede zaak! Verder kan het twee kanten op gaan. Of uitbouwen zodat ik meer tijd aan mijn privéleven kan besteden en (wereldwijd) kan blijven speuren naar mooie exclusieve merken. Of we worden een franchise. Dan blijf ik de conceptontwikkelaar, want daar ligt toch wel mijn passie.
Welke tips heb jij voor de lezers van Daretoo?
- Volg je hart! Ook al moet je er veel voor opgeven en kan het zwaar zijn, de bevrediging van iets moois neerzetten is enorm. Kijk niet terug op je leven met de gedachte ‘Had ik maar.. ‘
- Je zult merken dat als je met je eigen idee aan de slag gaat, er allerlei mensen op je pad komen die je nodig hebt. Dat komt omdat je er open voor staat.
- Iets opbouwen vergt meer tijd en energie dan je waarschijnlijk inschat. Dus als het even iets rustiger is, ga dan niet meteen met een iets nieuws (binnen je concept) aan de slag.