Als je van baan wil of moet veranderen, is het verstandig om grondig onderzoek te doen naar de functie en het bedrijf. Dat lijkt een open deur maar het is de manier om teleurstellingen te voorkomen.
Toch blijkt in de praktijk dat veel mensen te weinig onderzoek doen voor ze solliciteren. En daarmee een reëel risico lopen op teleurstellingen als ze de nieuwe baan eenmaal geaccepteerd hebben.
Door de volgende vier aspecten van een nieuwe baan en werkgever nader te onderzoeken, kun je teleurstellingen voorkomen:
1. Onderzoek je eigen banenmarkt en kansen
Het is lastig om je eigen kansen goed in te schatten. Ga daarom eerst na hoe de vraag naar jouw vakgebied momenteel is. Kijk vervolgens naar de mogelijkheden binnen de branche die je op het oog hebt. Dat kan je huidige branche zijn en dan weet je waarschijnlijk wel goed waar vraag naar is. Maar overweeg je een andere branche dan is het goed om vooraf je kansen te kunnen inschatten.
Hoe? Neem contact op met een werving- en selectiebureau en vraag naar de mogelijkheden en barrières.
2. Kijk naar de stabiliteit van de toekomstige werkgever
Veel bedrijven blijven mensen aannemen, ook als de kans bestaat dat er zwaar weer op komst is. De huidige bedrijfsvoering mag immers niet vastlopen. Maar het laatste dat je wilt, is dat er binnen een jaar na je indiensttreding mensen uit moeten. Want met een jaarcontract kan het zo maar zijn dat je bovenaan de lijst met kandidaten voor ontslag komt te staan. Het loont dus om zelf onderzoek te doen naar de stabiliteit en prognoses van het bedrijf waar je solliciteert.
Hoe? Je hoeft geen financieel jaarverslag door te spitten, want dat vraagt specifieke kennis. Natuurlijk kun je een bedrijf googelen. Maar je kunt ook specifieker de economische berichtgeving over een bedrijf nagaan op nuzakelijk.nl en fd.nl Bij een regionaal opererend bedrijf kun je op de site van het regionale dagblad kijken wat er over het bedrijf geschreven wordt. Op deze sites vind je vaak ook interessante informatie over de cultuur binnen een bedrijf, wat van pas komt bij het volgende punt van onderzoek.
3. Ga na of de cultuur van een bedrijf bij je past
Een website en/of jaarverslag doet vaak uitspraken over de cultuur van een bedrijf. Maar daar lees je veelal de mening van het bedrijf over de eigen cultuur. Onderzoek als het even kan ook hoe werknemers van een bedrijf de cultuur ervaren.
Hoe? Door het bedrijf op te zoeken op social media
De bedrijfspagina op Facebook kan heel erg corporate zijn, maar de betere bedrijfspagina’s tonen ook de interactie van een bedrijf met anderen. LinkedIn bedrijfsprofielen zijn vaak minder interactief en daardoor afstandelijker dan de bedrijfspagina op Facebook, maar kunnen het beeld wel aanvullen.
4. Check of de functietitel en –beschrijving de lading wel dekken
Sommige bedrijven willen zo graag talent aantrekken dat ze functies wat mooier voorstellen dan ze inhoudelijk zijn. Of de organisatie is niet helemaal goed ingericht, waardoor functiebeschrijvingen niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid. Probeer daarom na te gaan of de inhoud van de functie wel is wat jij er van verwacht op basis van de vacaturebeschrijving.
Hoe? Kijk op LinkedIn wie de functie nu uitoefent en wat deze vervolgens vermeldt bij werkzaamheden, statusupdates, vaardigheden en specialiteiten. Matchen die met jouw verwachtingen en capaciteiten? Houd er rekening mee dat de huidige functionaris de functie waarschijnlijk iets zwaarder aanzet om zichzelf goed te etaleren. Dus als de beschrijving op diens profiel tegenvalt, zal de functie waarschijnlijk niet het door jou gewenste niveau hebben.
Gebruik ook de geavanceerde zoekfunctie op LinkedIn en zoek de functienaam + bedrijfstak, om te zien wat vergelijkbare functies elders in houden. Zo krijg je een beeld van wat ‘normaal’ is bij een bepaalde functie.
Kijk op Glassdoor. Daar lees je de ongezouten mening van (oud-)medewerkers. Positief en negatief.
Anderen lazen ook:
- 3 ‘foute’ redenen om van baan te veranderen