Veel ZZP’ers zien de kansen die LinkedIn ze biedt over het hoofd of benutten ze onvoldoende. Ben je zelf ZZP’er dan weet je natuurlijk wel dat je LinkedIn meer moet inzetten, maar meestal komt het er toch niet van. Hoe zet je als ZZP’er LinkedIn dan in voor je marketing zonder dat het zeeën van tijd kost?
Daarom een aantal tips voor het inzetten van LinkedIn als je een eenmanszaak hebt.
Vermijd deze LinkedIn valkuil
Wat staat er in jouw professional headline als functietitel? Veel ZZP’ers die aangeven dat ze een eigen bedrijf runnen, laten daar de benaming ‘eigenaar’ staan, die LinkedIn standaard noemt. Maar denk je dat een potentiële klant of opdrachtgever zoekt naar een eigenaar? Nope. Die zoekt naar een adviseur, een fotograaf, een inkoper, een data-analist, marktonderzoeker of noem maar op. Toch hebben bijna een kwart miljoen ondernemers in Nederland het woord eigenaar in hun bio staan… (najaar 2018).
Wat zet je dan wel in je professional headline?
Daar zet je uiteraard je elevatorpitch! Jouw belofte aan de klant: welk probleem los je voor iemand op? Welke onderscheidende kennis, kunde of kwaliteiten bied je?
Dat zijn dingen die prima in je professional headline passen. Zo weet iemand direct of hij iets aan je kan hebben en bekijkt hij ook de rest van je profiel.
Als je slim bent gebruik je in je professional headline ook zoektermen waarop je gevonden wil worden. Zoeken klanten naar een marketeer, marketing consultant, marktmanager, marketing manager of naar iemand in marketing & sales? Jij kent je eigen branche en aanstaande klantenkring het best. Gebruik dus die termen waarop klanten zoeken èn waarop je gevonden wilt worden!
En laat die termen ook terugkomen in de rest van je profiel. Zo vergroot je je vindbaarheid.
Je LinkedIn profiel volledig maken
Als ZZP’er wil je gevonden worden. De kans dat mensen je vinden op het moment dat ze een bepaalde term invoeren in de zoekmachine van LinkedIn, neemt enorm toe als je profiel volledig is ingevuld. Of je profiel zo ver is, kun je eenvoudig controleren als je naar ‘Profiel weergeven’ gaat. Dan verschijnt je dashboard en zie je welk deskundigheidsniveau je hebt volgens LinkedIn en welke elementen je nog zou kunnen invullen. Neem die moeite. Niet alleen verrijk je daarmee je profiel, je schuift meteen naar een plek voorin de etalage.
Aanbevelingen
Aanbevelingen hebben voor ZZP’ers grote waarde. Ze laten immers zien wat anderen van je vinden en zijn objectief. Zou je aanbevelingen op je eigen site in theorie kunnen verzinnen, op LinkedIn is elke aanbeveling echt van een mens van vlees en bloed afkomstig en bovendien traceerbaar en te controleren.
Om de een of andere reden vinden veel mensen de drempel om een aanbeveling te vragen nogal hoog. Stap over die schroom heen en zorg ervoor dat je over enige tijd minimaal drie aanbevelingen hebt en plan je marketing zo dat je ook regelmatig om nieuwe aanbevelingen vraagt. Hoe? Door iemand persoonlijk te benaderen. Je weet zelf heel goed wanneer je goed werk hebt afgeleverd. Dan is het alleen maar professioneel als je je klant of opdrachtgever vraagt om diens positieve ervaring te delen. En als iemand je spontaan complimenteert met je werk, kun je hen ook gerust vragen om die tekst als een aanbeveling te plaatsen. Persoonlijk, via de mail of via twitter. Die complimentengevers kun je ook vragen om hun tekst als aanbeveling te plaatsen.
Vaardigheden
Je profiel kan vaardigheden tonen en die geven bezoekers van je profiel relevante informatie. Kijk daarom nog eens kritisch naar de vaardigheden die je hebt ingevuld. Heb je misschien belangrijke vaardigheden vergeten? Staan je bovenste 10 vaardigheden in de gewenste volgorde?
Bedrijfsprofiel
Heb je al een bedrijfsprofiel aangemaakt op LinkedIn? Het is weinig werk en LinkedIn biedt je een mooie etalage voor je producten of diensten. Je bedrijfsprofiel verschijnt bovendien redelijk bovenaan in Google als mensen je bedrijfsnaam googelen. Zo domineer je de zoekresultaten beter met informatie die je zelf beheert. Vanuit je bedrijfsprofiel kun je tips, links en video delen, waardoor je bedrijf zichtbaarder wordt.
Met een bedrijfsprofiel waarop je je logo hebt geplaatst, verschijnt je bedrijfslogo bovendien in de ervaringssectie van je persoonlijke profiel.
Netwerken en acquisitie met LinkedIn
De talloze groepen op LinkedIn bieden je een geweldige marktplaats. Je kunt je kennis delen door zelf links naar artikelen te plaatsen en discussies te starten of door op een discussie te reageren. Zo bied je waarde en dat is het beste vertrekpunt voor een acquisitievraag of suggestie.
Het is een valkuil om in groepen vooral links naar je eigen blogs en artikelen te delen. Dat wordt al snel als zelfpromotie gezien. Het is vaak effectiever om in groepen te reageren op vragen en problemen van anderen. Daarmee ben je behulpzaam, wat veel mensen zien en waarderen, en je expertise wordt zo ook zichtbaar.
Je mag van maar liefst 50 groepen lid worden, waardoor je veel ruimte hebt om te ontdekken welke groepen bij je passen. Kies vervolgens 5 tot 10 groepen waar je elke week een kijkje neemt om vragen te beantwoorden of te reageren met een ‘vind ik interessant’. Heb je een tijdje op die manier je gezicht laten zien, dan kun je zelf ook een keer iets plaatsen. Probeer dat wel aan de hand van een open vraag te doen of deel kennis waarvan je inmiddels zeker weet dat medegroepsleden daar blij van worden.