Annemarie van Gaal sprak tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst van de Kamer van Koophandel. Dat deed ze zo bevlogen dat 1000 man helemaal stil werd en aan haar lippen hing. Geen wonder. Ze deelde de netwerktip die haar het meeste succes had gebracht en nog steeds brengt.
Die netwerktip heeft niets te maken met het aflopen van bijeenkomsten, verzamelen van visitekaartjes of social media. In plaats daarvan raadt ze ondernemers aan een netwerk te bouwen met hun ogen en oren naar de markt.
Wie zijn je ogen en oren naar de markt?
Annemarie van Gaal stelt dat elke ondernemer dat netwerk al in handen heeft en gaf daarvan een voorbeeld uit eigen ervaring. Van Gaal heeft in de jaren 90 de grootste uitgeverij van Rusland opgericht. Dat succes was in grote mate te danken aan een onverwacht netwerk: de jongens van 13 en 14 jaar die op straat tijdschriften verkochten, waaronder die van de uitgeverij van Van Gaal. Want de straat was in Rusland de plek waar mensen tijdschriften kochten, bij deze jongens.
Elke 14 dagen kwam een steeds wisselende delegatie van deze jongens bij Annemarie van Gaal op kantoor. En vroeg ze hen het hemd van het lijf: “Welke cover vinden jullie het beste, die blauwe of die groene?” “Zal deze tekst op de cover aanspreken, of gaat hij te ver?” “Wat vinden jullie van dit plan, of hebben jullie een beter plan?” En misschien verrassend: Annemarie van Gaal stelt dat ze alles, maar dan ook alles deden wat deze jongens zeiden. “Want waarom zouden wij aan deze jongens twijfelen? Dat netwerk had hetzelfde belang als wij: het verkopen van veel tijdschriften. En zij wisten precies wat er speelde bij de kopers van tijdschriften”, aldus Van Gaal. Dat vertrouwen dat de uitgeverij had in deze jongens, zorgde er bovendien voor dat de jongens ook zelf met marketingideeën kwamen. En daar zaten hele goede ideeën bij, die voor een enorme verkoop zorgden.
Je belangrijkste netwerk
Annemarie van Gaal gaf vervolgens nog een voorbeeld van dit principe, dat ze nog steeds toepast bij de bedrijven waarin ze investeert. En het betaalt zich elke keer terug. Dus wil je dit jaar resultaat boeken met je bedrijf? Bedenk wie jouw ogen en oren naar de markt zijn: wie staan het dichtst bij je klanten en weten wat daar speelt? En investeer in dat netwerk!