Wat doe je als iedereen bij alles wat je maakt roept dat je écht voor jezelf moet beginnen? Marjolein van Essen ging de uitdaging aan en startte een praktijk aan huis als woon- en tuinstyliste.
Op een idyllische plek, midden in de polder van de Wieringermeer, is een prachtige woonboerderij gelegen. Marjolein van Essen is de trotse eigenaresse en ontvangt er klanten op afspraak. Veronie van Bentum, freelance tekstredacteur, ging een kijkje nemen.
Marjolein is druk met het inladen van spullen voor een klantenbezoek die avond. Tussen de bedrijvigheid door maakt ze even tijd voor een gesprekje en een kopje soep aan haar stoere keukentafel. De woonkeuken is een plaatje, ik kijk mijn ogen uit.
Had je al het idee om een bedrijf aan huis te starten toen je hier kwam wonen met je gezin?
Nee, we hadden de boerderij puur gekocht als woonhuis. Meteen na de verhuizing heb ik al mijn talenten in de strijd gegooid om ons huis zo snel en zo mooi mogelijk in te richten. Mijn buurvrouw was zeer onder de indruk van mijn interieur en opperde dat ik voor mezelf moest beginnen. Zo is het balletje gaan rollen.
Had je al ervaring met ondernemen?
Na mijn studie bloemschikken heb ik enige tijd in bloemenwinkels in Engeland en in de Verenigde Staten gewerkt. Die bloemenwinkels werden zo goed als zelfstandig door mij gerund. Het was een fantastische leerschool. Eenmaal terug in Nederland, kreeg ik een baan bij een woonwinkel in de buurt. Hier kon ik al mijn creativiteit in kwijt en ik kan wel zeggen dat die winkel door mijn inbreng echt succesvol is geworden.
Vertel eens wat over je ervaringen in het buitenland.
Met twee andere Hollandse meiden ben ik naar Engeland gegaan om de verkoop te stimuleren van een bloemenbedrijf. Twee van hen gingen naar een nieuw filiaal en ik kwam in een oudere vestiging terecht. We zagen hier heel wat kansen om onze kennis in praktijk te brengen. Voor Engelse begrippen kwamen we met heel vernieuwende ideeën op het gebied van bloemschikken. Rondgebonden boeketten kenden ze bijvoorbeeld niet. Bij geboortes was het altijd standaard blauw voor een jongetje en roze voor een meisje. Wij deden dat anders, maar dat ging niet vanzelf.
Behoudend als de Engelsen zijn, moesten ze er in het begin niets van hebben. De klanten bleven weg. Op een gegeven moment ben ik voor de winkel op een soort podiumpje gaan staan en heb de mensen uitgelegd hoe wij te werk gingen. Dat heeft het ijs gebroken en de zaak is daardoor echt gegroeid. Natuurlijk kwamen er nog regelmatig van die hele traditionele klanten, maar die liet ik dan gewoon door iemand anders helpen, haha. Ik zorgde voor de klanten die iets aparts zochten.
Door deze buitenlandervaring heb ik geleerd om zelfstandig zaken aan te pakken en het heeft mij enorm veel doorzettingsvermogen gegeven.
De overstap naar een eigen bedrijf wat dus niet zo groot?
Zelfstandig ondernemen zit mij wel in het bloed, mijn ouders hadden ook een bedrijf. De buurvrouw, de makelaar, een architect en de badkamerjongen riepen allemaal dat ik voor mezelf moest beginnen. Dat gaf me net dat zetje om ervoor te gaan. Ik ben naar de Kamer van Koophandel gestapt en binnen no time was M.M. Metamorphosis een feit. Later loop je nog wel tegen dingen aan, maar daar leer je ook weer van. Een eigen bedrijf kost veel tijd en energie, zeker in de eerste jaren wanneer je alles nog van de grond moet tillen.
[[image file=”2010-04/paint.jpg” ]]
Je combineert kleuren en stijlen op zo’n natuurlijke wijze. Waar haal je de inspiratie vandaan?
Inspiratie krijg je door veel om je heen te kijken. Waar je ook bent. Je moet constant alert zijn op wat er bij mensen leeft. Ook beurzen en tijdschriften zijn voor mij grote inspiratiebronnen. Verder doe ik veel ideeën op als ik aan het inkopen ben. En ik woon graag lezingen bij van trendwatchers, zij voelen goed aan welke kant het opgaat. Daar speel ik dan weer op in.
Wat maakt jouw woonwinkel zo bijzonder?
Bij M.M. Metamorphosis krijgen mensen een totaaladvies. Dit in tegenstelling tot veel andere woonwinkels waar je alleen terecht kunt voor meubels, verf of behang. Ik geef advies voor het hele traject, van de plannen voor een verbouwing tot en met de finishing touch. Zowel het huis als de tuin worden hierin meegenomen. Ik beschik over een groot netwerk van onder andere stoffeerders en timmerlieden, die ik kan inschakelen als het nodig is.
Mijn kracht is dat ik goed inzicht heb in de mogelijkheden van een ruimte en daar veel mee durf te doen, ook op het gebied van kleur. Het is heel grappig om te zien wat dat dan met mensen doet, alsof ze over een bepaalde drempel heen stappen. Het mooiste compliment was toen iemand zei: “Marjolein, je hebt mijn leven veranderd!”.
Wat doe je aan publiciteit?
In het begin was het vooral adverteren in lokale kranten. Nu staat er een advertentie in een vakblad. Het is de kunst om steeds andere kanalen te zoeken en voortdurend je gezicht te laten zien. Op beurzen vertel ik veel over de basisprincipes van het inrichten van een huis of een tuin. Wat kleur met een ruimte doet bijvoorbeeld. Op die manier weten mensen wat ze aan me hebben, en ontstaat er vertrouwen. Als mensen dan een advies willen, is een belletje zo gepleegd.
Hoe hou jij als werkende moeder alle ballen in de lucht?
We hebben de zorgtaken omgegooid. Toen de kinderen nog klein waren, zorgde ik voor het huishouden. Nu kookt mijn man en brengt hij meer tijd door met de kinderen. Mijn dochters doen ook steeds meer zelf. Het zijn superzelfstandige meiden waar we ontzettend trots op zijn!
Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?
Het is keihard werken geweest. Vooral in het begin was het moeilijk omdat je veel moet investeren en flink moet werken aan je naamsbekendheid. Maar met doorzettingsvermogen kom je een heel eind. Het loopt nu uitstekend en ik kijk er dan ook met een goed gevoel op terug.
Heb jij nog tips voor toekomstige ondernemers?
Als je van plan bent om voor jezelf te beginnen, doe het vooral! Een inschrijving bij de KvK is zo gedaan en kost niet veel. Een goede website is erg belangrijk. Evenals een duidelijk verhaal over wie je bent en wat je doet. Als er problemen zijn met klanten moet je deze altijd zien op te lossen. Wees ook open en aardig, je klanten zijn tenslotte het allerbelangrijkste. En niet te vergeten: volg je hart. Als je het gevoel hebt dat iets niet werkt, moet je het niet doen. En andersom: als je ergens een goed gevoel over hebt moet je er voor de volle 100% voor gaan!