Veel startende ZZP’ers stortten zich de afgelopen jaren op social media in de hoop dat ze daarmee met weinig tot geen kosten een marketingslag voor hun bedrijf konden maken. Maar daar kleven een aantal nadelen aan. Maar behalve social media heb je als ZZP’er veel meer lowbudget marketing opties!
We doen je hier een aantal lowbudget marketing ideeën aan de hand, omdat het ook met een beperkt budget goed mogelijk is om je bedrijf zichtbaar te maken. Toch kleven er ook nadelen aan. Op voorhand kiezen voor een marketingmiddel op basis van de financiën betekent ook dat je een reëel gevaar loopt dat je voor een niet-optimaal middel kiest. Terwijl je juist marketingmiddelen zou moeten kiezen op basis van mogelijk rendement. En die keuzes voer je vervolgens systematisch door in je marktbewerking.
Dat gezegd hebbende, zijn er verschillende middelen die je tegen lage kosten kunt inzetten, die nogal eens over het hoofd gezien worden. Ik heb ze gerangschikt naar marketingactiviteit, zodat je snel kunt beoordelen welke middelen je niet optimaal benut.
Netwerken als ZZP’er
1. Ontwikkel een memorabele elevatorpitch
Veel mensen vinden het lastig om zichzelf zo voor te stellen dat hun naam en wat ze doen blijft hangen bij hun gesprekspartner. De truc is om de volgende drie onderdelen op een originele manier onder woorden te brengen:
- Voor wie jouw diensten/producten bedoeld zijn
- Het probleem waarmee jouw klanten worstelen (mag ook impliciet, als het blijkt uit je oplossing)
- De oplossing die jij biedt of het resultaat dat jij voor je klanten bereikt
2. Visitekaartje anders dan anders
Als je wilt dat mensen je kaartje koesteren, is het zaak om met iets originelers te komen dan het standaard dubbelzijdig bedrukte kartonnetje. Kies eens voor een andere vorm of uitvoering, waarbij je overigens beter geen grotere maten dan gangbaar kunt gebruiken. Een gedenkwaardig visitekaartje zou rond kunnen zijn, of een dubbel kaartje zodat er meer ruimte is voor je gedachtengoed. Het kan van een bijzonder materiaal zijn, opvallende (maar wel leesbare!) typografie hebben of een andere gimmick, zoals een uitsnijding. Hoe dan ook: met een gedenkwaardig kaartje bied je mensen een extra kapstok om jou te onthouden.
Social media in je marketing
1. Een bedrijfsprofiel op LinkedIn
Veel ZZP’ers nemen niet de moeite om ook een bedrijfsprofiel aan te maken op LinkedIn. Toch is het een mooie plek om je bedrijf te etaleren. Je kunt er:
- Je producten en diensten laten zien
- Aanbevelingen/testimonials van anderen tonen
- Status updates van je bedrijf plaatsen.
Dat kunnen artikelen van jouw hand zijn, maar ook passende artikelen van anderen
Dit heeft als extra voordeel dat je bedrijfspagina zichtbaar is in de zoekresultaten als mensen de naam van je bedrijf googelen.
2. Positieve tweets over jou op je site
Twitter biedt je een zogenaamde widget waarmee je tweets over jou kunt laten zien op je site. Met een uurtje werk kan hij al je site staan pronken en de positieve getuigenissen van anderen over jouw diensten zijn zeer geloofwaardig. Sinds eind 2018 biedt Twitter ook een chatwidget die je op je site kunt plaatsen. Als mensen je een vraag willen stellen kan dat via de widget en communiceer je verder via Twitter.
3. Een Facebook bedrijfspagina
Met een eigen pagina kun je met een specifieke groep mensen een band opbouwen. Ook deze bedrijfspagina is zichtbaar in de Google zoekresultaten. Bovendien zoekt een aanzienlijk aantal mensen ook via Facebook zelf. Het is waar dat het verkeer vanuit Facebook naar websites al enige tijd flink aan het afnemen is. Toch zou ik Facebook voorlopig niet terzijde willen schuiven. Er zijn echt wel voordelen aan het hebben van een Facebook bedrijfspagina:
- Mensen kunnen reviews plaatsen
Deze zijn ook zichtbaar op je Google Mijn Bedrijf pagina - Je kunt met een klein advertentiebudget heel gericht je bedrijf promoten
- Je kunt een groep koppelen aan je pagina. Die zorgen vaak voor veel interactie, al is het niet voor ieder bedrijf of ZZP’er een zinvolle oplossing.
Een Google Mijn Bedrijf pagina
Dit is de box die je vaak aan de rechterzijde van de pagina met zoekresultaten ziet verschijnen als je een bedirjf googelt. De gegevens achter deze pagina zijn van belang voor je lokale vindbaarheid. Maar je kunt hier ook een korte samenvatting geven van wat je doet, foto’s uploaden die je bedrijf meer smoel geven, openingstijden tonen en zelfs berichten en evenementen (workshops, acties) een prominente plek geven. Zoals gezegd is dit ook de plek waarop Google reviews toont die online over je verschenen zijn. Een Google Mijn Bedrijf pagina zorgt er bovendien voor dat je lokaal beter vindbaar wordt in Google.
Samplen
Sampling wordt veel gebruikt in de levensmiddelen en beauty industrie, maar jij kan het ook! Als ZZP’ er kun je mensen overtuigen door ze van jouw producten of diensten te laten proeven. Bijvoorbeeld als:
- Weggevertje
Bij een product kun je een kleinschalige variant maken die je weggeeft aan een vooraf geselecteerd publiek. Met name de selectie van je publiek is belangrijk, omdat je daarmee de kosten in de hand houdt en het rendement vergroot. Je kunt een kleine verpakking of verkleinde versie weggeven. - Bewijs van je kunnen
Bied je kennis of diensten aan geef mensen dan een voorproefje met een e-book of whitepaper. Pak een ‘hot’ onderwerp en laat je kennis er op los. Schrijf een HoeDoe-achtige handleiding. Of verzamel onderzoeken en kom met een totaalvisie op de stand van zaken in je vak. - Voorproefje
Misschien kun je een proefopdracht doen (liefst wel betaald, misschien tegen gereduceerd tarief) of kun je een abonnement op een service eerst enkele weken op proef aanbieden.
Offline marketingacties
Door de vlucht naar social media als promotiemiddel vergeten ZZP’ers dat er nog een heel offline scala aan mogelijkheden is. Jouw doelgroep zit niet alleen achter de laptop of iPad, maar komt ook op andere plekken. Kun je daar zichtbaar zijn? Zeker wel! Bijvoorbeeld met:
1. Drukwerk
Drukwerk kost weinig en een flyer, boekenlegger of leuke ansichtkaart met jouw (tijdloze) boodschap kan lang meegaan. Pruts deze niet zelf in elk kaar, maar vraag een vormgever om het er professioneel en aantrekkelijk uit te laten zien.
2. Je auto
Ook het bedrukken van een deel van je auto kost steeds minder en je kunt er veel naamsbekendheid mee genereren. Zeker als je lokaal werkt, heeft het een enorm voordeel als er zo’n rijdend uithangbord rondrijdt. En kun je ook een aantal andere mensen zo ver krijgen om met jouw reclame rond te rijden.
Effectiever acquireren als ZZP’er
1. Een sprankelende offerte
Maak geen saaie standaard offerte waarin je alleen de naam van je opdrachtgever en het bedrag varieert, maar zet je kernbelofte bij je aanbod. Zorg ervoor dat het enthousiasme waarmee jij de opdracht zou vervullen uit je offerte spreekt. Laat daar iets eigens van de potentiële klant in terugzien. Zo krijgt de klant het idee dat jij in ieder geval helemaal voor zijn wens of probleem gaat.
2. Bel na!
Het klinkt als een open deur, maar vaak gebeurt het niet: nabellen. Je hebt offerte uitgebracht en het blijft stil. Je voelt op je klompen aan dat men voor een ander gekozen heeft, maar als je niet nabelt weet je niet:
- Of dat wel zo is. Misschien is de klus wel uitgesteld en kun je later je kans grijpen.
- Waarom.
- Wat je anders had kunnen doen om de volgende keer meer kans te maken.
Bovendien oogt nabellen professioneel en toon je je servicegerichte karakter. Die klant had een probleem en je wilde het helpen oplossen. Als de klant dat inziet, zal hij dat ook waarderen.
After sales
Stel een after sales traject in voor elke verkoop die je doet. Vraag na afloop of men tevreden is. Bel na een vaste periode nogmaals om te horen hoe het gaat. Zorg dat je probleemoplossend vermogen het hoofdonderwerp van het gesprek is en de kans op een vervolgvraag zal toenemen. De crux is om hier voor jezelf een vaste methode voor te bedenken die haalbaar en uitvoerbaar is.
Lowbudget marketing
Als ZZP’er moet je tijd investeren in je marketing, maar het is niet de bedoeling dat het je hoofdactiviteit wordt. Daarom is het van belang om voor jezelf een aantal speerpunten te kiezen. Die pak je grondig aan en doe je structureel volgens je eigen plan. Doseer in ieder geval de inzet van social media. Een bedrijfsprofiel op LinkedIn en een bedrijfspagina op Facebook vragen om onderhoud, omdat deze alleen gaan leven als je regelmatig updates en content plaatst.
Verder kun je constateren dat een goede vormgever zich snel terugbetaalt. Deze kan zowel je visitekaartje als ander drukwerk in één slag onder handen nemen. En kan zeker ook de vormgeving van je site verbeteren zodat die aansluit op de offline vormgeving.
Kies je speerpunten
Welke speerpunten je kiest hangt af van een aantal zaken:
- Hoeveel leads heb je nodig voor een klant?
Zet voor jezelf op een rij hoeveel gesprekken, volgers, fans, sitebezoekers je nodig hebt om een bepaald aantal verkopen te realiseren. Op basis van die bruto aantallen kun je beoordelen of je met je middelen grote groepen moet benaderen of dat je meer gebaat bent bij een persoonlijke verkoopbenadering. - Met welke middelen heb je affiniteit?
Je marketing moet sprankelen en succes is ook een kwestie van doorzetten. Kies dus middelen die bij je passen en waar je enig plezier aan beleeft. - Kijk zeker naar de kosten maar kies niet automatisch voor ‘gratis’
Ten eerste zijn de ‘gratis’ social media niet gratis als je je tijd ook rekent als marketingkosten. Ten tweede heb je meer rendement van € 1000 investering die € 10.000 oplevert dan van € 200 die voor € 1000 aan klandizie zorgt. Selecteer dus op kosten èn baten!
Anderen lazen ook
- Je eigen bedrijf promoten: een praktische aanpak
- Zo kies je een goede naam en domeinnaam voor je bedrijf