Als ZZP’er ben je zelf verantwoordelijk voor voldoende werk en moet je zorgen dat je voldoende zichtbaar bent bij jouw doelgroep. Hoe kun je dat aanpakken zonder dat je steeds bezig bent met zelfpromotie? Een manier is om visueel onderscheidend te zijn.
Vergeet video, ga voor zakelijke illustraties
Veel marketingadviezen zeggen dat je met staande video’s moet werken en aan de slag moet met Reels of TikToks. Nu ken ik veel ZZP’ers die daar een broertje dood aan hebben. Die vinden het vreselijk om zichzelf op beeld te zien of hun eigen stem te horen. Of ze hebben echt geen idee wat ze in die video moeten doen. Of ze raken volledig verlamd door de techniek die er in hun ogen bij komt kijken.
Het goede nieuws is dat video echt niet hoeft. Sterker nog: als je er tegenop ziet zal je misschien een handvol video’s maken en er dan weer de brui aan geven. Dat werkt niet want marketing vraagt om consistentie. Je moet over langere tijd aanwezig zijn in de tijdlijn van je volgers. Daarnaast is herkenbaarheid belangrijk, zodat al die scrollers doorhebben dat er een bericht van jou op die tijdlijn staat dat ze willen zien. En ten slotte wil je onderscheidend zijn: jouw social media berichten moeten een eigen stijl hebben.
Dat kun je op verschillende manieren bereiken met zakelijke illustraties.
Zakelijke illustraties zijn onderscheidend
Social media en websites staan vol met stockfoto’s en selfies. Ze zijn gemakkelijk te realiseren, maar steeds hetzelfde type selfie plaatsen is eenzijdig en stockfoto’s zijn het ook vaak net niet. Beter is het om dan te kiezen voor onderscheidende visuals die zorgen dat mensen stoppen met scrollen en je onthouden. Dat kan op verschillende manieren:
- ‘Gewone’ zakelijke illustraties
Hiermee toon je karakter en je kunt er alle elementen in kwijt die je wilt om je boodschap te vertellen. Dat gaat met illustraties echt veel makkelijker en natuurlijker dan met fotografie. - Iconen
Iconen zijn korte, krachtige symbolen. Je kunt ze zowel op je website inzetten als op social media en als je ze goed ontwerpt of laat ontwerpen zijn ze herkenbaar en veelzeggend. - Infographics
Lange, staande visuals doen het goed op social media omdat ze beeldvullend zijn. Je kunt ze vullen met heel verschillende data en feiten en daarmee interessante informatie delen. Dat is handig als je kennis of expertise wilt tonen of een wat complexer verhaal wilt delen in één visual. - Cartoons
Veel bedrijven durven het niet aan en mede daardoor zijn cartoons onderscheidend en vallen ze op social media enorm op. Je kunt er in één tekening heel goed een bepaalde boodschap of mening mee overbrengen. - Strips en stripjes
Een serie afbeeldingen kan heel goed een aantal tips of stappen laten zien en zo kun je een strip goed zakelijk inzetten.

Hoe kom je dan aan zakelijke illustraties?
Zelf tekenen
De meest voor de hand liggende en voordelige manier is om zelf te tekenen. Dan zijn je illustraties per definitie uniek, onderscheidend en herkenbaar want jij hebt je eigen stijl. Denk niet ‘ja dag, ik heb nul tekentalent dus dat wordt niks’. Want ook jij kan tekenen en als je dat op jouw manier doet, heb je direct een eigen, herkenbare stijl. Ga bijvoorbeeld een zakelijk tekenen cursus volgen. Dan maak je straks in notime je eigen illustraties.
Uitbesteden
De tweede manier is om een designer of illustrator te vragen. Dat is meestal vrij kostbaar, zelfs als je een platform als Fiverr gebruikt. En je moet goed plannen, want je illustratie laten maken kost altijd tijd.
Canva
De derde manier zit hier tussenin en dat is dat je Canva gebruikt. Daarin vind je inmiddels 13 miljoen (!) uiteenlopende illustraties. Je kunt er een maker of stijl kiezen die bij jou past en die je met enkele acties in kleuren van jouw huisstijl giet.
Er zijn dus veel manieren waarop je zakelijke illustraties kunt inzetten. Zoek je inspiratie? Googel maar eens naar Christ Coolen en je ziet direct hoe zakelijke illustraties heel veelzeggend en bijzonder zijn.


