Online marketingtechnieken benutten als ZZP’er

Online marketingtechnieken benutten als ZZP’er

10 marketingmiddelen met weinig kosten en veel effect. Door Linda Krijns


Wie een product, dienst of zichzelf in de markt wil zetten, kan niet om online marketing heen. Online is laagdrempelig, goedkoop en je bereikt er je klant mee.

Maar online marketing kent ook enkele valkuilen. Als je niet oppast bereik je je klant minder goed dan je denkt, kost het veel tijd of word je gezien als een spammer.
De crux bij alle marketing is dat je beter een paar dingen goed kunt doen, dan veel dingen half. En dat geldt misschien nog wel meer voor online marketing.

Online marketing begint daarom met onderzoek en met keuzes:

  • Waar kun je je nieuwe klanten online vinden?
  • Wat doen of zoeken je klanten daar?
  • Hoe wil je overkomen als bedrijf/ZZP’er?
  • Voor welke vorm leent je aanbod zich het best? Foto, film, lange of korte tekst?
  • Hoeveel tijd heb je ervoor?
  • Wie kunnen je (technisch) ondersteunen?

Want je kunt je vingers blauw twitteren, als je klanten daar niet zitten, is het tevergeefs. En misschien zitten je klanten wel op Facebook, maar bekijken er alleen de berichten van vrienden en kennissen. Een nieuw design en verbeterde techniek van je site kan heel belangrijk zijn, mits je zeker weet dat klanten je site ook echt bezoeken en niet via bijvoorbeeld mond-tot-mond reclame bij je komen.

Maar vooropgesteld dat je eerst wat huiswerk doet, kunnen onderstaande online technieken wel veel voor je betekenen:

1. Kennis en informatie delen via social media

Geen schokkend gegeven, ware het niet dat je onmogelijk op alle social media actief kunt zijn en er goed aan doet om er één te kiezen waar je je focus legt. Veel ZZP’ers verzuimen dat en schieten met een schot hagel door alle social media heen. Je aanwezigheid op social media wordt bovendien een stuk effectiever als je goed bedenkt welke informatie of content je op welk moment wilt delen. Zijn jouw klanten vooral bereikbaar als ze aan het forenzen zijn? Of tijdens hun lunchpauze, tijdens DWDD of juist op zondagmiddag?

Hier volgen een paar kenmerken en aanbevelingen voor verschillende social media:

LinkedIn algemeen: ideaal voor iedereen die B2B zaken doet.

LinkedIn persoonlijk profiel: een must voor interimmers en ondernemers die het gezicht van hun bedrijf zijn.

LinkedIn bedrijfsprofie
l: handig voor het delen van interessante artikelen en af en toe een verkoopraatje. In vergelijking met Facebook zien relatief veel volgers je updates.

Twitter
: groot bereik, maar het merendeel van de tweets wordt niet of nauwelijks gelezen. Twitter is erg vluchtig.

Facebook
: het grootste bereik van alle social media. Facebook is voor veel mensen echter een privémedium. 

Google+
: wordt weinig gebruikt, maar kan wel voor een hogere ranking in zoekmachines zorgen.

Pinterest
: 80% van de Pinners is vrouw. Pinterest is in de VS al de tweede trafficbron voor websites (na Facebook).

Social media succesvol inzetten vraagt niet alleen kennis van zaken maar ook tijd. Het kan daarom de moeite blijken om het uit te besteden. Dat kan vaak al vanaf enkele honderden euro's per maand, afhankelijk van het aantal kanalen dat je inzet. In dit artikel lees je waar je op kunt letten als je een partij zoekt waar je je social media aan uitbesteedt.

2. Content op je site deelbaar maken

Veel bezoekers op je site blijven daar maar kort en/of komen maar één keer langs. Als ze jou of je content sympathiek of nuttig vinden, is het zonde om ze zomaar te laten gaan. Zorg dus dat men je content met één klik kan delen via social media. Of dat men jou gemakkelijk kan volgen op Twitter, Facebook of LinkedIn.

Heb je een WordPress site dan zijn er veel plugins waar je uit kunt kiezen. Met een ander CMS kun je de plugins van bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn en Facebook gebruiken door de HTMLcodes in je site te plakken. Durf je dat zelf niet aan, dan kan iemand met een klein beetje HTML handigheid dat in korte tijd voor je doen.

Aanbevolen: als je informatieve content hebt die mensen de moeite waard vinden.
Minder zinvol: als je site vooral uit statische pagina's over jezelf en je diensten bestaat.
 

3. Testimonials via social media

Het voordeel van aanbevelingen op social media is dat de testimonial niet verzonnen kan zijn en daardoor in de ogen van de waarnemer meer waarde heeft. LinkedIn kent de aanbevelingen en endorsements van je vaardigheden op je persoonlijk profiel. Maar daar gebruik van door klanten om aanbevelingen te vragen. Daarnaast kun je ook aanbevelingen van je bedrijf, producten of diensten laten zien op je Facebookpagina en je Google Plus pagina. Zelfs als je verder niet heel actief bent met deze pagina's, kun je de aanbevelingen toch gebruiken in je marketing. Ook positieve uitlatingen over jou en je bedrijf kun je verzamelen in een Twitterwidget en die delen op je site.

Aanbevolen: voor freelancers en als klanten eerst overtuigd moeten worden van de kwaliteiten van je dienst.
Minder zinvol: als aanbevelingen geen rol spelen bij het werven van nieuwe klanten

online marketing ZZP'ers

4. Bloggen en gastbloggen

Draait jouw bedrijf om de kennis die je hebt en verkoopt of verhuurt, dan is bloggen een goed middel om die kennis met een (groot) publiek te delen. Voor veel ZZP'ers is het zo vanzelfsprekend dat ze over bepaalde kennis beschikken, dat ze vergeten dat ze anderen daar echt nog van moeten overtuigen. Door die kennis om te zetten in een aantal overzichtelijke artikelen, laat je die kennis veel meer zien en weten meer klanten je te vinden. Misschien weet je dat je eigen site niet zo druk bezocht wordt, maar dan nog kun je je artikelen delen via social media. Ook gastbloggen is een optie. Benader andere sites die bij jouw expertise passen en vraag of je een gastartikel mag schrijven. Veel sites staan daar voor open, want er is een win-win: zij krijgen goede content en jij krijgt meer publiek. 
Als je overweegt om te bloggen, bedenk dan dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Liever één of twee goede artikelen per maand dan elke week een artikel dat niet overtuigt.

Aanbevolen: als je bedrijf draait om kennis en je nog geen groot bereik hebt.
Minder aan te raden: als schrijven je veel te veel tijd en moeite kost.

5. Email marketing

Social media hebben als nadeel dat je nooit zeker bent van je bereik. Zo laat Facebook updates van een fanpagina maar beperkt zien aan de fans van die pagina. En de tijdlijn van Twitter gaat zo snel, dat ook je tweets snel ondersneeuwen. Bovendien zijn de social media de baas over jouw content. Ze bieden je slechts ruimte in bruikleen. Ook zul je merken dat veel mensen je site vaak maar één keer bezoeken.

Leg je zelf een lijst aan van klanten en mensen die in je bedrijf geïnteresseerd zijn, dan heb je veel meer controle en kun je mensen vaker attenderen op interessante zaken. Binnen zekere grenzen bepaal je zelf wat je naar wie stuurt en hoe vaak je dat doet. Veel ZZP’ers denken dat ze te klein zijn voor een eigen nieuwsbrief. Of dat zo is, hangt af van wat je te vertellen hebt en de moeite die het je kost om een nieuwsbrief te maken. Gelukkig zijn daar allerlei laagdrempelige tools voor. Maar de regie over een eigen lijst is goud waard en biedt veel kansen voor extra omzet.

Aanbevolen: als je aanbod zich leent voor artikelen en het delen van kennis.
Minder geschikt: voor interimmers en freelancers met slechts enkele opdrachtgevers per jaar. 

6. Optimalisatie van je webpagina’s

Zoekmachineoptimalisatie vraagt om enige kennis, maar is op zich niet heel moeilijk of technisch. Met als bijkomend voordeel dat je dit ook uit kunt besteden. Als je interessante content hebt, is een (tijd)investering in SEO de moeite waard. Met een hogere ranking in zoekmachines zullen immers meer mensen met jouw aanbod in aanraking komen. Wil je er mee aan de slag, dan geven we je een aantal tips voor zoekmachineoptimalisatie.

Aanbevolen: voor iedereen voor wie traffic naar zijn site nieuwe klanten genereert.
Minder geschikt: voor interimmers/freelancers. Zij kunnen beter hun LinkedIn profiel optimaliseren. 

7. De verkoopkracht van je site verhogen

Websites van ZZP’ers variëren van statische, digitale folders tot technische hoogstandjes waar veel te beleven valt. Maar hoe staat het met de verkoopkracht van je site? Kan een klant eigenlijk wel gemakkelijk iets kopen op je site? Hoeveel concrete leads, verkopen of opdrachten brengt je site nu tot stand? Door op iedere webpagina een duidelijk zichtbare call-to-action en verleiding aan te bieden, kun je de verkoopkracht van je site enorm vergroten.

Aanbevolen: Als je via je site verkopen tot stand wilt brengen en daar een duidelijk aanbod toont.
Minder nuttig: als je je aanbod online aanstipt en het vooral via Persoonlijke Verkoop aan de man brengt. 

8. Videomarketing

Misschien wel de meest verwaarloosde en onderschatte manier van online marketing: video’s.
Met een video kun je veel beter laten zien wat je voor een klant kunt betekenen dan met woorden. Video’s laten het concreet zien, bieden sfeer en zijn snel te bekijken. Bovendien zijn video’s meestal aantrekkelijker om met anderen te delen. Plaats je een video op YouTube en verwerk je relevante trefwoorden in de titel en in de tags, dan helpt een video bovendien om de ranking van een webpagina in Google omhoog te krijgen. En video’s maak je tegenwoordig al eenvoudig met een smartphone en met allerlei gratis tools. Gebruik bijvoorbeeld Moviemaker van Windows of iMovie voor de Mac om je video te monteren en te voorzien van een aankondiging en aftiteling. Of gebruik Jing of Animoto waarmee je foto’s en/of tekst ombouwt tot een slideshow.

Aanbevolen: als je vindbaarheid belangrijk is, je wilt onderscheiden en je dienst zich laat visualiseren.
Minder nuttig: voor ZZP'ers die vooral via hun netwerk en mond-tot-mond reclame acquireren. 

9. Monitoring

Weet jij wat er achter je rug om gezegd wordt over jou en je bedrijf? Als er complimenten gegeven worden, zeg je dan dank je wel? En als er kritiek is, ga je daar dan constructief op in of blijft het stil omdat je je van geen kritiek bewust bent? Door te monitoren wat er gezegd wordt, kun je adequaat en vriendelijk reageren, weet je waar gaten vallen en waar nieuwe kansen liggen.

Om te monitoren wat er gebeurt, zijn tal van tools op de markt gebracht. Veel daarvan zijn te duur en te complex voor ZZP’ers, maar er zijn ook gratis opties die je gemakkelijk kunt inzetten:

  • Maak een Search aan in Google op je bedrijfsnaam, je eigen naam en kenmerkende namen van producten of diensten.
  • Maak een zoekopdracht aan op Twitter. Gebruik je Hootsuite of Tweetdeck dan heb je lopende zoekopdrachten bovendien altijd bij de hand in een overzichtelijke kolom.

Een must voor iedere ZZP'er wiens reputatie hem iets waard is. 

10. Marktonderzoek

Wie zijn er geïnteresseerd in je diensten? Als je een VIP versie zou ontwikkelen, is er dan vraag naar? Tegen welke prijs? Met welke vragen worstelen jouw klanten en prospects verder nog?
Deze en andere vragen kun je vrij eenvoudig online uitzetten via online enquêtetools als Surveymonkey. Maar je kunt ook onderzoek doen op Twitter. Door te zoeken naar wat over bepaalde onderwerpen wordt gezegd. Of over je concurrent, zodat je ontdekt waar deze steken laat vallen. 

Aanbevolen: als je nadenkt over een nieuw of aanvullend aanbod of minder klanten krijgt dan je concurrent.
Minder nuttig: voor interimmers en freelancers. 

Kies wat bij jou en je klant past!

Veel ZZP'ers en kleine ondernemers willen liefst alles doen. Werken ze aan hun site, dan worden ze onrustig omdat ze niet twitteren. Kiezen ze voor het ontwikkelen en bedienen van een emaillijst dan vragen ze zich af of ze niet ook iets moeten met zoekmachine optimalisatie.

Voor de meesten werkt het echter het best als ze zich op twee marketingactivieiten concentreren en er een derde activiteit op een laag pitje bijpakken. Die twee marketingactiviteiten kun je goed uitvoeren gedurende twee dagdelen per week. Voor nummer drie trek je één keer per maand 2 à 3 uur uit. Op die manier breng je focus aan en doe je geen dingen half. Een Google Search uitzetten op je eigen naam en je bedrijfsnaam, kost je een paar minuten, kan je veel waardevolle informatie opleveren en zou iedere ZZP'er moeten doen.

Meer lezen over online marketing

520 keer gelezen  | RSS feed van reacties

Stuur door aan vriend of bekende

Eén reactie  

Een heel leuk artikel. Bondig en helder. Dat moet je ook maar kunnen, het lijkt zo vanzelfsprekend als het leest. Maar een vraagje, ik zou jouw graag volgen op Facebook. Ik heb u gevonden, maar er is nergens een knop "volgen". Als het zo is, is het zo, maar verbaasd me een beetje dat u publiceert op internet, een FB vind leuk knop heeft, maar we u niet verder niet kunnen volgen. Ben Thijssen (URL) - 10-04-’17 17:51





(optioneel veld)

(optioneel veld)

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.