Als je voor jezelf begint moet je veel regelen en beslissen. Een van de vraagstukken waar je dan voor staat is het kiezen van een passende bedrijfsnaam. Dat is niet altijd even eenvoudig, want los van de creatieve en marketingwensen die je mogelijk hebt, heb je ook met regels te maken.
Eisen aan een bedrijfsnaam
Zo moet een bedrijfsnaam onderscheidend zijn en geen generieke aanduiding bevatten. Een aannemersbedrijf kan zich dus niet ‘Aannemer’ noemen. Ook wil je geen bedrijfsnaam die al door een ander bedrijf gebruikt wordt voor een soortgelijk doel of in dezelfde regio. Of een naam die daar zo sterk op lijkt dat verwarring kan ontstaan.
Verder mag je bedrijfsnaam niet misleidend zijn. Je mag bijvoorbeeld niet ‘BV’ in je bedrijfsnaam opnemen als je bedrijf geen BV is. Evenmin mag je de persoonsnaam van iemand anders in je bedrijfsnaam opnemen als die verder niets met jouw bedrijf van doen heeft.
Hoe kies je dan een bedrijfsnaam in een tijd waarin zoveel interessante bedrijfsnamen al door anderen in gebruik lijken te zijn? Start zo’n proces altijd eerst met een creatief proces en doe vervolgens een aantal checks.
Start met een creatieve bedrijfsnamensessie
Ga zelf of met enkele andere mensen brainstormen. Start met een leeg vel of scherm en noteer ALLE ideeën die in je opkomen. Ook de ideeën waarvan je tijdens het noteren al denkt dat ze het niet gaan worden. Niets is fout of slecht in deze fase! Iets wat je al tijdens het bedenken namelijk kansloos of onverstandig lijkt, kan in tweede instantie en na aanpassing alsnog tot een prima vondst leiden. Gooi in deze fase dus nog geen enkel idee weg.
Is de eerste ideeëngolf opgedroogd, kijk dan of de volgende elementen allemaal terugkomen in je notities. Zo niet, ga dan nog even verder. Dat zijn:
- Varianten en combinaties op je eigen voor- en/of achternaam
- Generieke termen uit je vak of branche (eventueel in combinatie met je naam)
- Hele vrije associaties op die twee (hoe wilder en vreemder hoe beter)
- Engelstalige varianten
- Originele naam- en taalvondsten die je altijd al hebben aangesproken of die recent bij je opgekomen zijn, maar die op het eerste gezicht ver afstaan van wat je wilt gaan doen.
Maak vooral ook combinaties van bovenstaande mogelijkheden en kijk wat er uit komt.
TIP: gebruik een Nederlandse bedrijfsnaam generator.
Longlist bedrijfsnamen
Maak vervolgens een longlist van ten minste 10 namen, maar meer is ook goed. Laat deze een tijd (minimaal enkele dagen) rusten.
Beoordeel de bedrijfsnamen uit je longlist dan opnieuw. Vul ze aan en ga schrappen tot je een werkbare lijst overhoudt van bijvoorbeeld 10 namen. Maak een top 3 of top 5 en leg deze aan ten minste 10 uiteenlopende mensen voor. Dat zijn bij voorkeur mensen die onderling van elkaar verschillen in denken, voorkeuren en werk en die ook verschillen in hun relatie met jou. Kijk wat dan de beste optie blijft en kies ook een nummer twee.
Doe op de overgebleven namen de volgende checks.
1. Beoordeel je bedrijfsnaam op klank
Klinkt je bedrijfsnaam zoals je deze schrijft en is deze goed te verstaan? Of moet je straks voortdurend spellen? Een voorbeeld dicht bij huis: Daretoo klinkt ook als Dareto en Dare2.
Is zo’n klankmisverstand ook mogelijk bij jouw eerste voorkeur, vraag je dan af wat je daar aan kunt doen en of je door wilt gaan met deze bedrijfsnaam.
2. Check de bijbehorende domeinnaam en profielnamen
Geen bedrijf zonder online aanwezigheid! Controleer daarom of de bijpassende url nog vrij is en claim profielen op social media:
- een .nl domeinnaam
Nederlandse klanten verwachten een .nl domein. Soms kun je ook een (extra) .com domein nemen of een andere extensie die goed bij je naam past (zoals .nu of .tv), maar een .nl heeft meestal toch de voorkeur. Claim een domeinnaam zonder schrijftekens zoals een liggend streepje of underscore. Gegarandeerd dat je dan altijd je domeinnaam moet spellen en dat een deel van de mensen je site niet of moeilijker vindt. - Claim de .com extensie
Als de .com extensie vrij is, is het zonde om hem niet te claimen. Het kost je weinig geld en je weet maar nooit waar je groeiplannen je nog gaan brengen. Bovendien voorkom je dat een concurrent er mee aan de haal gaat. - Claim eventueel ook domeinnamen met een spelfout
Mogelijk heb je je eigen naam in je domeinnaam met een korte ei en kan een klant denken dat de naam met een lange ij is. Of met een enkele in plaats van een dubbele s. Als een verkeerde spelling redelijk voor de hand ligt, claim dan ook het verkeerd gespelde alternatief en zorg dat deze bezoekers naar de correcte site leidt. Zo zorg je dat mensen hoe dan ook op je site komen en niet tussentijds afhaken. - Check of je bedrijfsnaam nog als profielnaam beschikbaar is op social media
Check LinkedIn, X, Facebook, TikTok, Pinterest en Instagram en claim jouw naam. Daarnaast kun je vast jouw gebruikersnaam op YouTube claimen. Je hoeft niet op al deze platformen actief te zijn (beter van niet zelfs), maar je voorkomt dat een ander er mee heen gaat. Bovendien komen deze profielen straks bovendrijven als mensen je bedrijfsnaam googelen, waardoor je de eerste pagina met zoekresultaten domineert.
3. Is je bedrijfsnaam onderscheidend?
Je bedrijfsnaam kan deel uit maken van je marketing, als je dat wilt. Natuurlijk kan een bedrijfsnaam voor een ZZP’er ook gewoon een ‘label’ zijn ten behoeve van instanties en de factuur en dan is deze stap minder relevant. Maar een onderscheidende bedrijfsnaam zorgt ervoor dat:
- Mensen je naam sneller onthouden
- Klanten je niet verwarren met een ander bedrijf
- Klanten snappen wat je doet
- Je direct een eigen karakter of visie uitdrukt
4. Controleer of je de bedrijfsnaam mag gebruiken
Alles in deze wereld kan gepikt worden of onbedoeld gekopieerd, ook bedrijfsnamen. Controleer daarom of je de naam die je in je hoofd hebt, wel mag gebruiken of dat deze al door een ander bedrijf wordt gebruikt. Dat check je online bij de Kamer van Koophandel [link naar https://www.kvk.nl/].
Maar check ook het merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom om te voorkomen dat iemand een merknaam die sterk op die van jou lijkt, heeft vastgelegd. Eventueel kun je daar direct je eigen bedrijfsnaam vastleggen en als merknaam deponeren.
In onderstaande video zie je wat het verschil is tussen een handelsnaam die je bij de Kamer van Koophandel vastlegt en een merknaam.
Google je naam ook en eventuele misspellingen ervan. Je staat soms onaangenaam verrast te kijken welke associaties er dan boven komen drijven. En in LinkedIn kun je door bij Bedrijven te zoeken ook een check doen. Ook in het buitenland kan een soortgelijke naam je in de weg zitten en LinkedIn geeft je ook naamsuggesties die op de door jou ingetypte naam lijken.
5. Is je bedrijfsnaam toekomstbestendig?
Mogelijk start je een eenmanszaak en heb je geen ambities om heel groot te groeien. Maar mocht je zaak onverwacht veel meer opleveren dan je had gedacht, zorg dan dat je bedrijfsnaam matcht met die groei.
Toekomstbestendigheid van een bedrijfsnaam betekent ook dat je bedenkt of je jouw zaak ooit wilt verkopen. In dat geval is het niet handig als je bedrijfsnaam jouw eigennaam heeft. Wil je de mogelijkheid tot verkoop open houden, dan kun je beter voor een meer algemene naam kiezen. Dat geldt natuurlijk ook voor de url die bij je bedrijfsnaam hoort, al heb je daar meer mogelijkheden mee om die eventueel ooit om te zetten.
Tot slot: humor in je bedrijfsnaam
Klanten kiezen voor een groot deel op basis van emotie en humor is een positieve emotie. Maar humor in je bedrijfsnaam opnemen is een lastige afweging. Vraag je eerst af wat humor voor jou en je bedrijf kan betekenen en hoe de klanten die je op het oog hebt, gaan reageren. Wordt humor in jouw branche of vakgebied gewaardeerd en begrepen? Hoe lang gaat een naamgrap mee?
Bedenk dat humor in een bedrijfsnaam ook een ongewenst effect kan hebben. Wat de een grappig vindt, vindt een ander flauw. Soms kan humor ook zorgen dat je minder serieus en professioneel overkomt. Stel je plaatst straks nieuwe kozijnen bij particulieren en je noemt je zaak Koos Kozijn. Compleet met afbeelding van een vrolijk konijn. Je valt dan ongetwijfeld op, maar er zullen ook potentiële klanten zijn die het eerder klungelig vinden aandoen en daarom liever met een serieus bedrijf in zee gaan. Of in elk geval een bedrijf dat serieuzer klinkt. Wees daarom terughoudend met humor, tenzij humor de kern van je bedrijf vormt.