Wie voor zichzelf wil beginnen moet soms aardig wat hindernissen nemen. Variërend van regelzaken tot financiën. En dan komt er ineens nog een pittige klus bij: het kiezen van een passende en onderscheidende bedrijfsnaam. Want hoe pak je dat aan?
Een standaard recept voor het kiezen van een geslaagde bedrijfsnaam bestaat helaas niet. Wel kunnen de volgende 7 stappen je helpen om een bedrijfsnaam te kiezen die voor je werkt.
1. Start met een creatieve bedrijfsnamensessie
Laat in het begin je fantasie de vrije loop en wees zo ongeremd mogelijk. Ga op het dagdeel waarop jij het beste presteert (ochtend of namiddag voor de meesten) met een leeg vel of scherm voor je neus zitten en noteer ALLE ideeën die in je opkomen. Ook de ideeën waarvan je tijdens het noteren al denkt dat ze het niet gaan worden. Niets is fout of slecht in deze fase! Iets wat je al tijdens het bedenken namelijk kansloos of onverstandig lijkt, kan in tweede instantie en na aanpassing alsnog tot een prima vondst leiden. Gooi dus nog geen enkel idee weg.
Is de eerste ideeëngolf opgedroogd, kijk dan of de volgende elementen allemaal terugkomen in je notities. Zo niet, ga dan nog even verder. Dat zijn:
- varianten en combinaties op je eigen voor- en/of achternaam
- generieke termen uit je vak of branche (eventueel in combinatie met je naam)
- hele vrije associaties op die twee (hoe wilder en vreemder hoe beter)
- Engelstalige varianten
- originele naam- en taalvondsten die je altijd al hebben aangesproken of die recent bij je opgekomen zijn, maar die op het eerste gezicht ver afstaan van wat je wilt gaan doen.
Maak vooral ook combinaties van bovenstaande mogelijkheden en kijk wat er uit komt. Maak vervolgens een longlist van ten minste 10 namen, maar 100 is ook goed. Laat deze een tijd (paar dagen minimaal) rusten. Herhaal deze exercitie nu samen met iemand anders. Noteer jullie ideeën op een whiteboard of groot vel papier. Noem daarbij niet de zaken die je zelf al had bedacht. Maak van deze twee longlisten nu een top 3 of top 5 en leg deze aan ten minste 10 uiteenlopende mensen voor. Dat zijn bij voorkeur die onderling van elkaar verschillen in denken, voorkeuren en werk en die ook verschillen in hun relatie met jou. Kijk wat dan de beste optie blijft en kies ook een nummer twee. Ga met deze naam door naar de volgende zes stappen:
2. Beoordeel je bedrijfsnaam op klank
Klinkt je bedrijfsnaam zoals je deze schrijft en is deze goed te verstaan? Of moet je straks voortdurend spellen? Een voorbeeld dicht bij huis: Daretoo klinkt ook als Dareto en Dare2.
Is zo’n klankmisverstand ook mogelijk bij jouw eerste voorkeur, vraag je dan af wat je daar aan kunt doen en of je door wilt gaan met deze bedrijfsnaam.
3. Check de bijbehorende domeinnaam en profielnamen
Geen bedrijf zonder online aanwezigheid! Controleer daarom of de volgende zaken nog vrij zijn:
- een .nl domeinnaam
Nederlandse klanten verwachten een .nl domein. Soms kun je ook een (extra) .com domein nemen of een andere extensie die goed bij je naam past (zoals .nu of .tv), maar een .nl heeft meestal toch de voorkeur. Claim een domeinnaam zonder schrijftekens zoals een liggend streepje of underscore. Gegarandeerd dat je dan altijd je domeinnaam moet spellen en dat een deel van de mensen je site niet of moeilijker vindt. En mensen houden niet van moeilijk, dus waarschijnlijk loop je dan klanten mis. Voor nog geen tientje per jaar heb je al een domeinnaam. - Is je bedrijfsnaam niet meer vrij?
Dan kun je kijken of een kleine variant mogelijk is door iets toe te voegen. Voeg bijvoorbeeld een woord toe dat aangeeft wat je doet of in welke branche je werkt. Zorg alleen dat je domeinnaam niet te lang wordt. - Claim de .com extensie
Als de .com extensie vrij is, is het zonde om hem niet te claimen. Het kost je weinig geld en je weet maar nooit waar je groeiplannen je nog gaan brengen. Bovendien voorkom je dat een concurrent er mee aan de haal gaat. - Claim eventueel ook domeinnamen met een spelfout
Mogelijk heb je je eigen naam in je domeinnaam met een korte ei en kan een klant denken dat de naam met een lange ij is. Of met een enkele in plaats van een dubbele s. Als een verkeerde spelling redelijk voor de hand ligt, claim dan ook het verkeerd gespelde alternatief en zorg dat deze bezoekers naar de correcte site leidt. Zo zorg je dat mensen hoe dan ook op je site komen en niet tussentijds afhaken. - Check of je bedrijfsnaam nog als profielnaam beschikbaar is op LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram.
Werk je ook met video (aanrader!), dan zijn ook YouTube en Vimeo van belang om te checken op beschikbaarheid.
4. Is je bedrijfsnaam onderscheidend?
Je bedrijfsnaam kan deel uit maken van je marketing, als je dat wilt. Natuurlijk kan een bedrijfsnaam voor een ZZP’er ook gewoon een ‘label’ zijn ten behoeve van instanties en de factuur en dan is deze stap minder relevant, maar je bedrijfsnaam kan er zeker voor zorgen dat je onthouden wordt, dat klanten je niet verwarren met een ander bedrijf, dat klanten snappen wat je doet of dat je iets eigens uitdrukt, wat in een aantal branches zeker een pré is. Let daarom op het onderscheidende karakter van je bedrijfsnaam en onderzoek ook hoe het daar mee staat (zie stap 6).
Je bedrijfsnaam wordt ook onderscheidend als je je kernbelofte als ondernemer (welk probleem los jij straks op voor je klanten) integreert met je bedrijfsnaam. De naam van je bedrijf kan elementen bevatten die klanten al tonen wat ze bij jou kunnen verwachten. Veel ondernemers doen dit namelijk niet, waardoor je tegelijkertijd al een concurrentievoordeel opbouwt.
5. Kan je bedrijfsnaam voor misverstanden zorgen?
De Kamer van Koophandel geeft ook een aantal richtlijnen voor bedrijfsnamen, die er onder andere voor moeten zorgen dat er geen misverstanden ontstaan. Zo mag je niet spelen met afkortingen als BV. Die mag je alleen gebruiken als je bedrijf ook echt een BV is. Maar associaties met vaktermen kunnen per branche net even anders liggen en ook na verloop van tijd veranderen, of zelfs gedateerd over komen. Probeer daarom vooraf in te schatten wat de implicaties van je naamkeuze vakmatig kunnen zijn, ook na langere tijd. Al kun je niet alles voorzien: wie het woord “gulden” in zijn bedrijfsnaam had zitten, was vast niet blij met de komst van de euro. Maar andere risico’s kun je wel inschatten.
6. Controleer of je de bedrijfsnaam mag gebruiken
Alles in deze wereld kan gepikt worden of onbedoeld gekopieerd. Ook bedrijfsnamen. Controleer daarom of je de naam die je in je hoofd hebt, wel mag gebruiken of dat deze al door een ander bedrijf wordt gebruikt. Dat check je online bij de Kamer van Koophandel. Maar heb je een bijzondere naam gecreëerd, check dan ook het merkenregister van het Bureau Bescherming voor de Intellectuele Eigendom. En leg eventueel je eigen bijzondere bedrijfsnaam vast.
Google je naam ook en eventuele misspellingen ervan. Je staat soms onaangenaam verrast te kijken welke associaties er dan boven komen drijven. En in LinkedIn kun je door bij Bedrijven te zoeken ook een check doen. Ook in het buitenland kan een soortgelijke naam je in de weg zitten en LinkedIn geeft je ook naamsuggesties die op de door jou ingetypte naam lijken.
7. Kijk vooruit
Mogelijk start je een eenmanszaak en heb je geen ambities om heel groot te groeien. Maar mocht je zaak onverwacht veel meer opleveren dan je had gedacht, dan kan het zijn dat je al snel gaat groeien en groeien. Zonde als je dan een naam hebt die niet bij je groeiambities past. Kijk daarom vooruit en bedenk meerdere, globale toekomstscenario’s. Past je bedrijfsnaam ook bij die scenario’s?
Ook in de toekomst: wil je jouw zaak ooit kunnen verkopen? Dan is het niet handig als je bedrijfsnaam jouw eigennaam heeft. Wil je de mogelijkheid tot verkoop open houden, dan kun je beter voor een meer algemene naam kiezen. En dat geldt natuurlijk ook voor de url die bij je bedrijfsnaam hoort, al heb je daar meer mogelijkheden mee om die eventueel ooit om te zetten.
Tot slot: humor in je bedrijfsnaam
Humor in je bedrijfsnaam is een lastige afweging. Vraag je eerst af wat humor voor jou en je bedrijf kan betekenen en hoe de klanten die je op het oog hebt, gaan reageren. Wordt humor in jouw branche of vakgebied gewaardeerd en begrepen? Hoe lang gaat een naamgrap mee?
Humor in reclame creëert meestal sympathie. Humor in een bedrijfsnaam kan ook het tegenovergestelde effect geven. Stel je plaatst straks nieuwe kozijnen bij particulieren en je noemt je zaak Koos Kozijn. Compleet met afbeelding van een vrolijk konijn. Je valt dan ongetwijfeld op, maar er zullen ook potentiële klanten zijn die het eerder klungelig vinden aandoen en daarom liever met een serieus bedrijf in zee gaan. Of in elk geval een bedrijf dat serieuzer klinkt. Wees daarom terughoudend met humor, tenzij humor de kern van je bedrijf vormt.