Goed, je hebt een website nodig voor je bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat je site dan straks gaat doen wat hij moet doen? Namelijk jouw bedrijf bekend maken én potentiële klanten overtuigen? 10 tips voor een goede website!
Er zijn echt heel veel manieren om een website te bouwen. Je kunt de code van de grond af opbouwen, maar dan heb je wel een ervaren sitebouwer nodig. Of je gebruikt een platform met content management systeem dat een aantal kant en klare elementen biedt.
WordPress is zo’n platform voor websites dat veel gebruikt wordt. Het is gratis, er zijn enorm veel functionaliteiten mogelijk en je kunt in principe alle kanten op met je vormgeving. Bovendien is WordPress gemakkelijk in het gebruik: je kunt zelf aanpassingen doen en nieuwe artikelen op je site plaatsen zonder dat je telkens een beroep moet doen op een webbouwer.
Maar met een goed platform heb je nog niet per se een goede website. En trouwens…
Wat is een goede website?
Een goede website moet ruwweg aan de volgende eisen voldoen:
- Hij moet er professioneel uitzien
- Je site moet mobiel goed werken
- De bezoeker moet binnen enkele seconden snappen wat hij op je site kan ‘halen’
- Je site moet vindbaar zijn in zoekmachines
- Je site moet snel laden: bezoekers haken anders direct af
- De navigatie van je site moet gebruiksvriendelijk zijn
- Bezoekers moeten gemakkelijk meerdere, relevante pagina’s kunnen bezoeken
- De pagina’s van je website moeten gedeeld kunnen worden op social media
- Je moet weten hoe je site presteert
- Je website moet vrij van storingen en hackerproof zijn
1. Een professioneel ogende website
Een bezoeker vormt zich binnen enkele seconden een oordeel over je site en daarmee over jou en je bedrijf. Zorg er daarom voor dat de uitstraling van je site klopt met de uitstraling die je zelf nastreeft. Denk na over je merkwaarden en zorg dat die terugkomen in het design van je site. Wees daarnaast visueel consistent, zodat mensen op iedere pagina eenzelfde indruk krijgen.
2. Een site die werkt op alle apparaten
Het merendeel van je sitebezoekers komt waarschijnlijk via een tablet of smartphone op je website. Zorg er daarom voor dat je site ‘responsive’ is. Dat wil zeggen dat je site er op alle maten schermen er goed uitziet en dat je menu ook op elk apparaat zichtbaar is en functioneert. Eigenlijk spreekt dit vanzelf, maar als je een site laat bouwen, geef dan in je programma van eisen aan dat je site responsive moet zijn.
3. Wat kan ik hier halen of kopen?
Dat is de eerste vraag die een bezoeker van je site zich stelt. Hij kwam waarschijnlijk via een linkje of via Google op een pagina, leest wat daar staat en wil vervolgens weten waar hij eigenlijk is beland. Een goede website maakt snel duidelijk wat je in de aanbieding hebt. Dat kan informatie en advies zijn, maar natuurlijk ook specifieke producten of diensten. Je kunt dit op veel manieren doen. Eén manier is om bovenin je site (in de header) een belofte te plaatsen, waarbij je in een korte, aantrekkelijke zin aangeeft waar je site of bedrijf om draait.
4. Vindbaarheid in zoekmachines
Als je site niet zichtbaar is in Google of Bing, zul je ofwel geen grote aantallen bezoekers kunnen trekken of je moet er voortdurend heel veel moeite voor doen. Zorg dus dat je site optimaal presteert en dat zoekmachines snappen waar je site over gaat. Dat doe je voornamelijk met goede content die op een duidelijke en logische manier geordend is, met inkomende links van andere relevante websites en met teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Daarnaast is het slim om een plug-in te gebruiken waarmee je de zogenaamde on-page seo kunt verbeteren.
5. Goede content
Een belangrijke manier om een goede positie in Google te realiseren (naast goede techniek, snelheid en inkomende links) is door goede content te publiceren. Goede content is content die:
- Antwoord geeft op relevante vragen van je doelgroep
- Meer biedt dan webpagina’s van andere websites
- Geoptimaliseerd is voor Google
- Logisch past bij andere pagina’s op je website
- Vlot geschreven is
- Scannend te lezen is, zeker op mobiel
- Uitnodigt tot delen
6. Snelheid en laadtijd
Er is weinig irritanter voor een sitebezoeker dan een trage website. Zeker als het merendeel van je bezoekers mobiel komt en mogelijk te maken heeft met een openbare Wifi verbinding die misschien niet al te snel is. Is een website niet binnen enkele seconden in beeld, dan haakt een flink deel van je bezoekers al af. Om die reden is de laadtijd van je website ook belangrijk voor je positie in Google. Zorg er daarom voor dat je website snel laadt of vraag je webbouwer/webbureau om advies.
7. Een heldere navigatie
De navigatie van je site wijst mensen de weg en laat ze bovendien zien wat er verder nog op je site te vinden is. De kunst is om een logische en duidelijke structuur te maken voor alle content die je op je site aanbiedt. Maak duidelijke hoofdcategorieën en gebruik eventueel subcategorieën om binnen een hoofdcategorie onderwerpen verder te rangschikken. Dat geeft niet alleen je bezoeker maar ook Google houvast bij het bepalen van de onderwerpen op je site. Vijf à zeven hoofdcategorieën in je navigatie is wel het maximum om het overzicht te houden.
8. Geef bezoekers meer waarde
Veel bezoekers komen met een gerichte vraag of gedachte binnen op je site. Bijvoorbeeld via Google of via een linkje op een andere site of op social media. Die eerste pagina waar ze arriveren, moet dan natuurlijk goed zijn. Maar vergeet vooral niet om bezoekers ook een tweede en derde pagina te bieden. Hoe langer je een bezoeker weet te binden, hoe langer deze jou positief zal onthouden.
Ook Google hecht er waarde aan als bezoekers langer op je site blijven en daar meerdere pagina’s bekijken. Zorg dus dat er bij elke pagina links en leessuggesties staan voor volgende artikelen die met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Je kunt binnen de tekst linken naar andere artikelen en je kunt handmatig onder elk artikel andere leessuggesties doen. Je kunt ook een WordPress plug-in gebruiken.
Zorg ook dat iedere pagina waarde voor jou heeft. Dat doe je door iedere pagina zo in te richten dat er een duidelijke vervolgactie is. Bijvoorbeeld het abonneren op een nieuwsbrief, iets downloaden, iets in een winkelmandje stoppen, meer info opvragen via een formulier.
9. Laat je content delen door anderen
Als de inhoud van je website interessant is, zullen mensen die inhoud willen delen met anderen. Maak het zo gemakkelijk mogelijk door knoppen op je webpagina’s toe te voegen waarmee dat eenvoudig kan. Met deze social sharing knoppen plaatsen mensen het op alle social media platforms en kunnen ze een pagina ook via mail gericht doorsturen naar iemand. Er zijn veel aanbieders van social sharing knoppen.
10. Goed beeld en video
Het menselijk brein verwerkt beeld veel sneller dan tekst, dus maak daar gebruik van. Met goed beeld op je website, worden je pagina’s overtuigender en aantrekkelijker. Veel websites gebruiken standaard stockfoto’s en dat kan goed werken. Probeer in dat geval wel een lijn te brengen in het type foto dat je koopt en plaatst. En ja, koop die stockfoto’s bij een van de vele beeldbanken en download geen plaatjes via Google. Daar kan auteursrecht op rusten en als je zo’n afbeelding zonder toestemming en vergoeding gebruikt kan dat je een gepeperde brief en rekening van een advocatenkantoor opleveren.
Echt passend beeld krijg je als je een professionele fotograaf inhuurt die foto’s maakt van je bedrijf, van jou/je team, van producten of klantsituaties. Professionele bedrijfsfotografie hoeft niet de hoofdprijs te kosten en zorgt ervoor dat je uniek beeld hebt dat perfect aansluit bij de uitstraling die je wilt met je bedrijf en merk.