Bloggen is een van de effectiefste manieren om je te profileren in het zakelijk leven. Maar als je ervoor gaat zitten realiseer je je dat het zo makkelijk nog niet is: regelmatig een stuk schrijven voor je klanten, toeleveranciers en concullega’s. Want waarover moet je het eigenlijk hebben?
In dit artikel vind je vijf invalshoeken voor een zakelijk blog. Voldoende om een goede start te maken en voorlopig even vooruit te kunnen!
1 Algemene ontwikkelingen
Je volgt de ontwikkelingen in je vakgebied op de voet. Zorg ervoor dat je klanten dat ook weten, door relevante, handige en waardevolle informatie te verwerken in je blog. Hoe bruikbaarder de informatie die je geeft, hoe meer lezers je zult aantrekken. En hoe groter de kans dat ze nog eens terugkomen.
2 Productinformatie
Geef je klanten het gevoel dat ze van alles op de hoogte zijn als ze jouw blog lezen. Schrijf posts met exclusieve informatie en tips, bijvoorbeeld over een belangrijke nieuwe introductie die op handen is, een prijsverlaging of bied een speciaal extraatje voor de lezers of abonnees van je blog. Vraag klanten of vakgenoten om recensies over je producten te schrijven. Mensen zijn eerder geneigd om voor diensten of artikelen te gaan als ze door anderen worden aanbevolen, dan wanneer ervoor wordt geadverteerd. Gebruik je blog als een instrument om die mond-tot-mondreclame op gang te brengen.
3 Actualiteit in je bedrijf
Betrek je lezers bij je zaak door open te zijn over wat er gaande is. Dan heb ik het natuurlijk niet over de onvrede of roddels, maar over positieve gebeurtenissen: stel nieuwe medewerkers voor, vertel over de implementatie van het nieuwe automatiseringssysteem, de nieuwe huisstijl, een nieuwe klant die voor jullie service heeft gekozen of een nieuwe verpakking.
4 Klantvragen
Schrijf blogs die ingaan op vragen die leven bij de klanten en nodig ze uit om op je artikelen te reageren met vragen of meningen. Door direct met je klanten te communiceren, laat je ze weten dat je ze waardeert en hun problemen – of verwarring – wilt oplossen. Dit is een uitstekende manier om verkoop te stimuleren en klantentrouw te genereren. Verder creëer je een saamhorigheidsgevoel, community, onder de lezers van je blog als je consequent reageert.
5 Persoonlijke noot
Elk woord dat in een zakelijk blog staat representeert het bedrijf achter het blog. Daarom moet de toon en de content aansluiten bij de marketingboodschap en de communicatiestrategie. Het is dus ook belangrijk als zakelijk blogger, dat je niet teveel over jezelf schrijft, maar je vooral focust op de zaak. Aan de andere kant ben je, als je ondernemer bent, de verpersoonlijking van je bedrijf. In dit geval is het belangrijk dat klanten jou herkennen, en een persoonlijke noot of een persoonlijke toon mag dan vooral níet ontbreken in de artikelen. Bedenk dus vooraf of je blog effectiever zal zijn met een zakelijke toon, een hippe inslag of een persoonlijke touch. Maak een keuze en houd die vast in al je blogposts.
Een blog moet de lezer wel aanspreken, welke toon je ook kiest, denk eraan niet puur rapporterend te schrijven, maar alsof je een persoonlijke conversatie voert met elk van je lezers. Zo bouw je een band met ze op en vergroot je de kans dat ze terugkomen. En dat je zakelijk blog een succes wordt.
Een zakelijk blog is voor grote en kleine bedrijven een uitstekende manier om nieuwe markten en doelgroepen te bereiken. Wat zijn jouw ervaringen met bloggen? Heb je het al eens geprobeerd? Laat het ons weten!
Anderen lazen ook
- Zo schrijf je een goede B1 tekst
- 10 online marketingtechnieken voor ZZP’ers (inclusief bloggen)