Liesbeth Heenk heeft 21 boeken gepubliceerd op Amazon. Haar persoonlijke ervaring als auteur op Amazon gebruikte ze om een gedegen handboek te schrijven waarin ze stap voor stap laat zien hoe je je boek op het Amazon platform te koop aanbiedt.
Je boek te koop aanbieden op Amazon heeft een aantal voordelen. Zo draagt een boek op Amazon bij aan je vindbaarheid in zoekmachines. En bezoekers van Amazon zitten daar met een duidelijke koopintentie. Zien ze jouw eBook en spreekt inhoud en prijs ze aan, dan is je eBook in no-time aangeschaft.
Voor jou als auteur heeft Amazon nog extra voordelen. Om er enkele te noemen:
- Royalty’s kunnen oplopen tot 70%
- Je hoeft geen cent te investeren
- Je hebt geen ISBN nummer nodig
- Je hebt volledige regie over je eBook en de prijs
- Je boek is ineens in 245 landen verkrijgbaar
Nederlandse eBooks op Amazon
Er staan nog relatief weinig Nederlandse boeken op Amazon, althans in vergelijking met bol.com. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. De concurrentie van andere Nederlandse eBooks is beperkt. Zit een Nederlandse lezer eenmaal op Amazon, dan valt jouw eBook eerder op dan bij bol.com Maar Nederlandse boekenkopers snuffelen eerder op bol.com dan bij Amazon. Tenminste, nu nog wel … Amazon is al geruime tijd stappen aan het zetten om ook in Nederland van start te gaan. Als je daar nu een positie als auteur gaat opbouwen, kan dat je zeker een voordeel opleveren.
Maar hoe publiceer je dan je boek op Amazon?
Het Handboek Succesvol publiceren op Amazon beschrijft je werkwijze in overzichtelijke stappen. Liesbeth Heenk laat zien hoe je vooronderzoek doet zodat je aanwezigheid op Amazon meer oplevert. Ook leert ze je hoe je:
- een auteurspagina opzet
- jouw boek uploadt naar het platform
- keuzes maakt uit alle verkoopmogelijkheden
- reviews krijgt voor je boek
- de marketing van je boek opzet
De stappen die je moet zetten worden duidelijk beschreven en veelal opgeknipt in korte, overzichtelijke acties. Als lezer word je goed bij de hand genomen en in dat opzicht is het boek een echte aanrader: door de veelheid aan keuzemogelijkheden en acties die je als startend auteur op Amazon moet zetten, zou je anders al snel door de bomen het bos niet meer zien. En zou je waarschijnlijk niet de beste keuzes maken.
Het deel over de marketing van je boek is noodzakelijk, maar zal voor sommige auteurs ook een noodzakelijk kwaad zijn. Bij de boekmarketingtips worden namelijk zoveel suggesties genoemd en aanbevelingen gedaan, dat het je al snel gaat duizelen. Zeker als je nog weinig bekend bent met de materie. Schrijf je echter met de intentie om echt geld te verdienen met je boeken, dan is het zaak om diep adem te halen en je toch helemaal onder te dompelen in alle promotiemogelijkheden. Persoonlijk zou ik dan wel een keuze maken en niet teveel hooi op mijn vork nemen. Ik zie regelmatig auteurs die hun marketingaandacht over teveel activiteiten versnipperen, waardoor ze toch aan effectiviteit inboeten.
Wil je inspelen op de mogelijke komst van Amazon naar Nederland of wil je een groot (internationaal) publiek bereiken? Dan doet dit handboek precies wat het belooft: het neemt je bij de hand en doorloopt alle benodigde stappen om van je publicatie op Amazon ook echt een succes te maken.
Succesvol publiceren op Amazon
Het handboek is een aanrader voor iedereen die Amazon wil inzetten om een groot publiek en is uiteraard verkrijgbaar in de Nederlandse Amazon winkel.