Voor jezelf beginnen

Wil je voor jezelf beginnen? Weet je nog niet precies wat je gaat aanbieden en hoe je dat het beste aan kan pakken? Daretoo helpt je met een succesvolle start als ondernemer of ZZP'er.

Met gratis artikelen en checklists. Maar ook met workshops en trainingen.

Zoals de Marketing Bootcamp waarin je de marketing van je bedrijf direct een kickstart geeft!

Lowbudget marketing ideeën voor starters

Lowbudget marketing ideeën voor starters

Marketingkansen voor ZZP'ers in spé. Door Linda Krijns


Veel startende ZZP’ers storten zich op social media in de hoop dat ze daarmee met weinig tot geen kosten een marketingslag voor hun bedrijf kunnen maken. Maar daar kleven een aantal nadelen aan.
Kiezen voor een marketingmiddel op basis van de financiën betekent dat je een reëel gevaar loopt dat je voor een niet-optimaal middel kiest. Terwijl je juist marketingmiddelen zou moeten kiezen op basis van mogelijk rendement. En die keuzes voer je vervolgens systematisch door in je marktbewerking.

Dat gezegd hebbende, zijn er verschillende middelen die je tegen lage kosten kunt inzetten, die nogal eens over het hoofd gezien worden. Ik heb ze gerangschikt naar marketingactiviteit, zodat je snel kunt beoordelen welke middelen je niet optimaal benut.

In 13 stappen een businessplan opstellen

In 13 stappen een businessplan opstellen

met een business plan format dat het je gemakkelijk maakt


Natuurlijk, als je financiering wilt lospeuteren heb je een gedegen businessplan nodig met een grondige onderbouwing van de financiële consequenties, met marktonderzoek en marktanalyses en een uitgedokterd verdienmodel.

Maar als je eerst voor jezelf wilt bekijken hoe je je toekomstige bedrijf wilt gaan opzetten en organiseren en hoe je daar geld mee kan verdienen, dan kun je ook dit model gebruiken voor een businessplan. Het vraagt naar alle basics, zodat je geen aspecten overslaat.

Voor jezelf beginnen! Maar wat?

Voor jezelf beginnen! Maar wat?

In 5 stappen meer helderheid in je aanbod als ondernemer.


Wil jij voor jezelf beginnen, maar weet je niet goed wat je eigen bedrijf moet inhouden? Mogelijk loop je over van de ideeën, maar roepen die weer net zoveel vragen op:

  • Wie zit hierop te wachten? Krijg ik dan wel voldoende klanten?
  • Is dit wel echt wat ik leuk vind?
  • Heb ik wel voldoende capaciteiten en vaardigheden in huis om te kunnen slagen als ondernemer?
    Hoe kom ik daar achter?
  • Welk financieel risico ben ik bereid te nemen en wat is verantwoord?
  • Hoe pak ik het aan en til ik mijn bedrijf van de grond?

Zit je met soortgelijke vragen, volg dan de volgende stappen om je mogelijke aanbod als ondernemer helder te krijgen.

Hekel aan de btw-aangifte?

Hekel aan de btw-aangifte?

Met deze tips maak je geen fouten meer!


Staat de btw-aangifte alweer voor de deur? We kennen veel ondernemers die er iedere keer weer tegenop zien. Bonnetjes zoeken in je portemonnee, als een speer de administratie bijwerken en geld overmaken naar de Belastingdienst. Als ondernemer wil je liever je tijd ergens anders insteken. Wij geven je hier een aantal tips zodat jij jouw btw-aangifte foutloos kan versturen. Zo voorkom je dat je tijd moet steken in het herstellen van fouten.

Online marketingtechnieken benutten als ZZP’er

Online marketingtechnieken benutten als ZZP’er

10 marketingmiddelen met weinig kosten en veel effect. Door Linda Krijns


Wie een product, dienst of zichzelf in de markt wil zetten, kan niet om online marketing heen. Online is laagdrempelig, goedkoop en je bereikt er je klant mee.

Maar online marketing kent ook enkele valkuilen. Als je niet oppast bereik je je klant minder goed dan je denkt, kost het veel tijd of word je gezien als een spammer.
De crux bij alle marketing is dat je beter een paar dingen goed kunt doen, dan veel dingen half. En dat geldt misschien nog wel meer voor online marketing.

Online marketing begint daarom met onderzoek en met keuzes:

  • Waar kun je je nieuwe klanten online vinden?
  • Wat doen of zoeken je klanten daar?
  • Hoe wil je overkomen als bedrijf/ZZP’er?
  • Voor welke vorm leent je aanbod zich het best? Foto, film, lange of korte tekst?
  • Hoeveel tijd heb je ervoor?
  • Wie kunnen je (technisch) ondersteunen?

Want je kunt je vingers blauw twitteren, als je klanten daar niet zitten, is het tevergeefs. En misschien zitten je klanten wel op Facebook, maar bekijken er alleen de berichten van vrienden en kennissen. Een nieuw design en verbeterde techniek van je site kan heel belangrijk zijn, mits je zeker weet dat klanten je site ook echt bezoeken en niet via bijvoorbeeld mond-tot-mond reclame bij je komen.

Meer artikelen