Je manuscript insturen naar een uitgever

Je manuscript insturen naar een uitgever

Met deze tips heb je meer succes als je een uitgever zoekt


Het is zover. Je manuscript is bijna af en de grote stap om een uitgever te benaderen komt steeds dichterbij. Maar waar let een uitgever nou precies op? De meeste grote uitgevers krijgen wekelijks zo'n 5 tot 10 spontaan toegestuurde manuscripten binnen. Hun redacteuren letten dan op de volgende vier punten:

 

1. Onderwerp

De redacteur die het manuscript beoordeelt, kijkt eerst of het manuscript bij de uitgever past. Elke uitgever heeft een eigen fonds ( bijvoorbeeld fictie, non/fictie, poëzie, psychologische romans, thrillers, fantasy etc.) en jouw boek in wording moet daar in passen. Daarnaast moet je boek origineel zijn. Als er al veel boeken over hetzelfde onderwerp geschreven zijn, moet jouw boek echt iets toevoegen of een bijzondere invalshoek hebben om nog interessant te zijn voor een lezer. Lees hier de column van Marja Duin over hoe zij aankijkt tegen de stapel ongevraagd aangeboden manuscripten: "de slushpile"

2. Structuur

Een goed en prettig leesbaar boek heeft een goede opbouw. Werk je aan een non-fictieboek, zorg er dan voor dat:

  • Je boek logisch is opgebouwd
  • Het volledig is
  • Er een goede bronvermelding bij het boek zit.

Schrijf je fictie of verhalende non-fictie (zoals een persoonlijk levensverhaal) dan is het belangrijk dat:

  • De verhaallijn logisch is
  • Alle verhaallijnen tot een goed einde worden gebracht (geen losse eindjes!)
  • Je je informatie gedoseerd vrij geeft, zodat je de aandacht vast blijft houden
  • De karakters geloofwaardig zijn

3. Stijl

Een goed boek voert de lezer mee en blijft tot het eind toe boeien, zodat de lezer het eigenlijk niet weg wil leggen. Om dat te bereiken is een goede schrijfstijl essentieel. Schrijf je non-fictie, let er dan op dat je heel helder schrijft en dat:

  • Je niet te breedsprakig bent
  • Je de rode draad van het boek in de gaten houdt
  • Je meerdere tekstsoorten gebruikt, zoals: achtergrondinformatie, voorbeelden, oefeningen, tabelletjes, lijstjes etc. waardoor het betoog meer lucht krijgt

Schrijf je fictie of verhalende non-fictie, dan moet je boek lezen alsof je naar een film kijkt. Dat kun je bereiken door:

  • Te variëren in je taalgebruik
  • Er voor te zorgen dat de lezer zijn fantasie blijft gebruiken. Geef dus niet teveel details en informatie.
  • Schrijf levensechte, gevarieerde dialogen
  • Besteed aandacht aan spelling, grammatica en interpunctie

4. Marketing- en promotiemogelijkheden

Om kort te zijn: een boek verkoopt zichzelf niet. Bovendien moet een uitgever niet alleen de lezer overhalen om een boek te kopen, hij moet ook de boekhandel zo ver krijgen dat deze het wil aanbieden. Daarom is het belangrijk dat een boek:

  • Een duidelijk publiek kan aantrekken
  • De pers aanspreekt
  • Mogelijkheden biedt voor een goede promotie (bijvoorbeeld door een actueel of aansprekend onderwerp)

Maar ook de auteur is bij de promotie van cruciaal belang. De auteur moet:

  • Voldoende autoriteit hebben om geloofwaardig te zijn
  • Beschikken over een eigen netwerk en/of een eigen kanaal (bijvoorbeeld een blog, site of hyve)
  • Gemakkelijk kunnen spreken voor een groot publiek
  • Een merk kunnen worden en dat kan alleen als van deze auteur meer aansprekende boeken te verwachten zijn

 

uitgever vinden online training

 

Meer Uitgeeftips? Anderen lazen ook

14461 keer gelezen  | RSS feed van reacties

Stuur door aan vriend of bekende

Eén reactie  





(optioneel veld)

(optioneel veld)

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.